“Tässä työssä auttaa, että on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Ympäristöväki esitteli autoja

Päivän sitaatti: Hesarin yleisönosastossa Hannu T Korhonen, Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta: “Väitteille, joiden mukaan tarhaeläimet voivat pääsääntöisesti huonosti, ei löydy laillisia perusteita.” Tämä edustaa logiikan huippua. Lain kirjainhan sen toki ratkaisee, kärsiikö kettu tai minkki.

Greenpeace on järjestänyt täksi päiväksi tempauksen Luxemburgin aukiolle Europarlamentin eteen. Järjestö on tuonut näytille automalleja, joiden hiilidioksidipäästöt jo alittavat rajan 120 g/km (eli noin 4,5 litraa bensaa sadalla). Esillä olivat Peugeot 207, Renault Clio, Opel Corsa, Smart mhd, Citroen C4, Toyota Prius ja Ford Fiesta. Vähäpäästöisin oli kahden hengen Smart 80 gramman/km päästöillään, toiseksi paras Toyota Prius 104 g/km. Se, että autoteollisuus lobbaa kynsin hampain löysentääkseen EU-komission (jo ennestään vesitettyä) autojen hiilidioksidipäästörajaa, ei todellakaan johdu siitä, ettei pieniruokaisia autoja osattaisi valmistaa. Autofirmat vain haluavat mieluummin myydä isompia, painavampia, machompia ja bensasyöpömpiä autoja.

YK:n ilmastoasiantuntijaelimen eli IPCC:n johtaja Rajendra Pachauri on BBC:n haastattelussa suositellut yhden lihattoman päivän pitämistä viikossa, koska lihan tuotanto aiheuttaa 18 % maapallon kasvihuonekaasupäästöistä. Tämä neuvo on ihan oikea ja taas tunnen itseni suureksi syntiseksi, koska syön lihaa, tosin kalaa mieluummin.

Science-lehti on julkaissut artikkelin, jonka mukaan merenpinta voi tällä vuosisadalla nousta 80-200 cm, kun IPCC:n esittämä haarukka päättyy 60 cm:iin. IPCCn arvioissa on mukana vain meren lämpölaajeneminen ja jään sulaminen. Sciencen arviossa on ensi kertaa mukana myös jäätikkövirtojen kiihtyminen. Jos esimerkiksi Grönlannista tai Huippuvuorilta valuu jäätä mereen, se nostaa merenpintaa täsmälleen yhtä paljon kuin saman jäämäärän sulaminen. Ja Suomessa vain pidetään asuntomessuja ja loma-asuntomessuja merenrannalla suunnilleen vesirajassa. Voipa olla, että niiden tonttien arvo ei säily lapsille, tuskin ainakaan lapsenlapsille.

Euroopan ja Yhdysvaltojen asiantuntijat ovat päässet yhteisymmärrykseen siitä, että laivoille kulkukelpoinen väylä on ensi kertaa avautunut Pohjoisen Jäämeren ympäri. Asia näkyi satelliittikuvissa jo viime kuussa, mutta USA:n National Ice Center kiisti tiedon. Viime perjantaina sekin myönsi tiedon todeksi.

Myönteisempi ilmastouutinen: Kiinan hallituksen keskeisimpiin ympäristöneuvonantajiin kuuluva professori Hu Angang, on sanonut, että Kiinan tulisi mennä mukaan kansainväliseen sopimukseen, joka rajoittaa maan kasvihuonekaasupäästöjä. Hänen mukaansa Kiina voisi näin loppujen lopuksi hyötyä tästä paitsi diplomaattisesti, myös taloudellisesti. Tsinghuan yliopiston professori Hu on ollut mukana muotoilemassa Kiinan ympäristö- ja sosiaalipoliittisia toimia.

Europarlamentissa oli Afrikka-viikko. Auloissa ja käytävillä oli muun muassa afrikkalaisia ihmishahmoja pahvikuvina. Viikon tapahtumiin en varmaan ehdi, ilmastopaketti pitää niin kiirettä.,