Teollisuusvaliokunta vaatii liikenteen ympäristökustannusten sisällyttämistä hintaan
Aamulla teollisuusvaliokunta eli ITRE hyväksyi valmistelemani lausunnon komission tiedonannosta, joka koskee liikenteen kehittämistä. Äänestys meni kannaltani ihan nappiin.
Valiokunta vaati muun muassa liikenteen hiilidioksipäästöjen vähentämistä, mikä koskee yksittäisten ajoneuvojen lisäksi koko liikennettä, ja siirtymään ympäristöystävällisempiin liikennemuotoihin kuten raide- ja vesiliikenne, sekä suosimaan kaupungeissa jalankulkua ja pyöräilyä. Edelleen valiokunta vaatii liikenteen ympäristökustannusten sisällyttämistä hintaan eli saastuttaja maksaa-periaatteen toteuttamista. Lisäksi valiokunta vaatii toteuttamaan merkinnät, jotka kertovat kunkin liikkumismuodon hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti. ITRE:n äänestyksen jälkeen menin ympäristövaliokuntaan eli ENVI:iin. Siellä ECDC:n eli Euroopan tarttuvien tautien ehkäisy- ja kontrollikeskuksen johtaja Zsuzsanna Jakab kertoi ympäristövaliokunnalle tuoreimmat kuulumiset lintuinfluenssapandemiaan valmistautumisesta.
Poikkipoliittinen työryhmä piti kokouksen, jossa puuhattiin aloitetta siitä, että Europarlamentti sitoutuisi vähentämään omia hiilidioksidipäästöjään. Palaverissa esitettiin paljon hyviä ja käytännöllisiä ideoita.
ENDS Europe nettiuutispalsta kertoo, että niiden EU-maiden määrä kasvaa, jotka kannattavat ministerineuvostossa sitovien tavoitteiden asettamista uusiutuvan energian lisäämiselle. Hyvä!
Ruotsissa on paljastettu, että norjalainen lohi lennätetään pakastettuna Thaimaaseen, jossa sitä sulatetaan sen verran että sen pystyy fileoimaan, minkä jälkeen se lennätetään takaisin Eurooppaan myytäväksi kuluttajille. Norjalainen lohi on siis sangen huono valinta ilmaston ystävän ateriaksi. Avustajani Anne kaiveli lisätietoa ja törmäsi siihen, että Chilessä kasvatettua lohta lennätetään myös Thaimaaseen jalostettavaksi. Myös chileläistä lohta tuodaan suuret määrät eurooppalaisten ruokapöytään. Norjalaiset omistavat valtaosan Chilen lohikasvattamoista. Eräältä kalastusasiantuntijalta kuulin, että myös katkarapuja lennätetään Hollannista Marokkoon kuorittavaksi ja takaisin Eurooppaan syötäväksi. Usein sekin myydään norjalaisena. Huh! Jos tällainen kannattaa, lentobensa on kerta kaikkiaan aivan liian halpaa.
Kalan kasvatus- tai pyyntipaikan kertominen kuluttajille ei siis välttämättä kerro kuluttajalle läheskään koko totuutta siitä, paljonko kala on matkustanut ennen päätymistään myyntitiskiin. Kun Suomessa ostaa norjalaista lohta, kuvittelisi ettei se ole matkustanut tolkuttoman pitkiä matkoja, mutta tosiasiassa file on lentänyt melkein maailman ympäri.
Suomessa on ilmestynyt ihan uskomaton kirja ”Saatana saapuu Helsinkiin”, jossa väitetään muun muassa, että Heidi Hautala riemastui Anna Politkovskajan murhasta ja käytti sitä vaalikampanjansa astinlautana. Kirjoittajan mielestä murhaa on Suomessa käytetty hyväksi poliittisiin provokaatioihin Putinin Venäjää vastaan. Hänen mielestään tähän on syyllistynyt muun muassa Helsingin Sanomat. Tällaista voi väittää vain joku, joka ei yhtään tunne Venäjää koskevaa kirjoittelua muun Euroopan ja muun maailman lehdissä.