“Tässä työssä auttaa, että on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Ratapölkyistä myrkyllisiä grillihiiliä

Eilen Saksan ympäristöministeri vaati vanhimpien ydinreaktorien sulkemista, tänä aamuna tuli tieto, että Olkiluodon ydinvoimalassa on häiriö, jonka takia reaktori piti pysäyttää.

Täysistunnossa oli ensimmäistä kertaa käytössä uusi näyttötaulu. Ensimmäinen äänestys, jonka tuloksen se näytti, koski vihreiden tekemää ehdotusta. Se meni läpi. Tämä tuntui tietenkin suotuisalta enteeltä ja mukavalta alulta parlamentin syysistuntokaudelle. Asia, josta äänestettiin, oli luonnonkatastrofeja koskeva päätöslauselma. Siinä vaadittiin muun muassa solidaarisuusrahastoa tulvien ja metsäpalojen uhrien auttamiseksi. Tosin haluaisin kyllä tehdä eron metsäpalojen ja metsäpalojen välillä. Aika iso osa tänä kesänä raivonneista metsäpaloistahan on tahallaan sytytetty ja kelvoton kaavoituslainsäädäntö ja olematon valvonta kannustavat tällaiseen rötöstelyyn, jonka seurauksia ei kyllä tulisi sälyttää kaikkien eurooppalaisten veronmaksajien kannettavaksi. Vihreä ruotsalaismeppi Carl Schlyter vaatikin korvausten maksamisen ehdoksi sitä, että palanut metsä säilytetään metsäksi eikä siis muuteta tonttimaaksi.

Vihreiden ilmastotyöryhmä kokousti ja keskustelimme muun autojen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Autoteollisuushan, erityisesti Saksan, lobbaa kuumana, jotta komission ehdottama raja uusien Euroopassa valmistettujen autojen keskimääräiselle hiilidioksidipäästölle ei menisi läpi. Komissio ehdottaa, että keskipäästö pitää vuoteen 2012 mennessä pudottaa 130 grammaa kilometriltä. Tällä hetkellä päästöt ovat noin 160 g/km. Autoteollisuus on 90-luvun lopulla tehnyt EU:n kanssa sopimuksen, jonka mukaan uusien autojen päästöjä alennetaan siten, että vuonna 2008 ne ovat 140 g/km. On ilmeistä, että tämä ei toteudu. Autoteollisuus on nimittäin tässä välissä suunnannut markkinointinsa entistä isompien autojen myyntiin. Jos myytävien autojen keskipaino olisi pysynyt entisenä, päästöjen vähennystavoite olisi onnistunut paremmin.

Saksalainen vihreä meppi Rebecca Harms kertoi vierailleensa Volkswagenin tehtailla ja tavanneensa siellä tuotekehitysinsinöörejä, jotka olivat hyvin sitoutuneita kehittämään polttoainepihejä ja samalla vähän hiilidioksidia tupruttavia autoja. Näistä asioista on siis taistelua myös firmojen sisällä. Myös teollisuuden sisällä ne, jotka haluaisivat kehittää ilmastoystävällisempiä tuotteita, tarvitsevat tiukan ympäristölainsäädännön tukea.

Illansuussa oli kohtalaisen harvinainen asiantuntijakuuleminen. Siellä oli jätealalla toimivien firmojen edustajia. Toisin kuin firmojen lobbarit yleensä, he kannattivat tiukkaa jätelainsäädäntöä. He kertoivat muun muassa, että laiton jätevienti on valtava bisnes, jota pyörittää järjestäytynyt rikollisuus.

He pitivät suurena ongelmana sitä, että jäte, joka otetaan hyötykäyttöön, ”lakkaa olemasta jäte” eikä sen turvallisuutta ihmisille ja ympäristölle kontrolloida. He kertoivat tosi karmaisevan esimerkin: Ranskassa muuan firma hankkii vanhoja ratapölkkyjä ja valmistaa niistä grillihiiliä. Ratapölkyt on kyllästetty myrkyllisellä kreosootilla. Tällaisista grillihiilistä tulee tietenkin kypsennettävään ruokaan kaikenlaisia epäterveellisiä aineita. Kun asiasta nousi kohu Ranskassa, näitä grillihiiliä ei enää myydä siellä, mutta ulkomaille niitä viedään.

Minulla on epämääräinen muistikuva, että Suomessakin on kohuttu vaarallisia aineita sisältävistä grillihiilistä. Ilmeisesti elintarvikelainsäädäntö ei koske niitä. Mielestäni pitäisi.

YK kertoo, että yli 50 valtionpäämiestä on tulossa YK:n pääsihteerin Ban Ki Moonin koollekutsumaan ilmastohuippukokoukseen. Hyvä!

Maan ystävät on julkaissut raportin, joka arvostelee liian lepsuksi EU:n komission ehdotusta lentoliikenteen liittämiseksi hiilidioksidipäästökauppaan. Monissa maissahan lentoliikenne on nopeimmin kasvava hiilidioksidin päästölähde. Raportin mukaan päästökauppa ei pakota lentoyhtiöitä rajoittamaan päästöjään ellei hiilidioksidipäästöoikeuden hinta nouse 50 euron huitteille.

Kiina suunnittelee yli 250 miljardin dollarin investointeja uusiutuvaan energiaan vuoteen 2020 mennessä. Se on hyvä, mutta toisaalta Kiinassa valmistuu enemmän kuin yksi uusi kivihiilivoimalaitos viikossa. Jostain luin että pelkästään viime vuonna Kiina lisäsi sähköntuotantoa kivihiilellä saman verran kuin Britanniassa on sähkövoimalaitoksia yhteensä.

Ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvu on viime vuonna ollut hiukan vähemmän nopeaa kuin edellisinä vuosina. Viime vuonna kasvu oli 2,6 %, sitä edellisenä 3,3 % ja sitä ennen 5,4 ja 4,7 %. No edes hiilidioksidipitoisuuden toisen derivaatan etumerkki on oikea, edes vähän aikaa.

Kansainvälisessä lehdistössä, muun muassa International Herald Tribunessa, on juttu Suomessa pidetystä Irakin sunnien ja shiiojen rauhantunnustelukokouksesta. Mukavaa kun Suomi esiintyy maailman lehdissä tällaisessa yhteydessä.