“Tässä työssä auttaa, että on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Parlamentti haluaa suitsia lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt

Aamu-uutisissa kerrottiin, että lintuinfluenssa raivoaa Britanniassa joissakin kalkkunankasvattamoissa.

Ranskan tuore presidentti Sarkozy ilmestyi täysistuntoon puhumaan. Sali oli melkein täynnä, Sarko näyttää olevan mediaseksikäs myös parlamentissa. Minä läksin syömään pikalounaan, koska se oli päivän ainoa mahdollinen lounasrako. Ehdin kuulla Sarkon puheen loppuosan. Hän on hyvä ja eloisa esiintyjä. Mutta täytyy sanoa, että toisen esiintyjätähden, Tony Blairin, puheista jäi paljon enemmän mieleen. Voi olla, että tämä johtuu siitä, että englantia ymmärrän suoraan, ranskaa on kuunneltava tulkin kautta. Myös sisältö tuntui ristiriitaiselta. EU:n maataloutta tulisi tukea, mutta tämä ei ole protektionismia. Mitä se sitten on? Sinänsä ei ole ihme, että Ranskan presidentti kannattaa EU:n maataloustukia, Ranska hyötyy niistä enemmän kuin kukaan muu.

Sarkozy on esiintynyt myös ilmastonsuojelijana. Häneltä on tivattu sitä, eikö siis Ranskan pitäisi viimeinkin suostua siihen, että Europarlamentti lopettaa Strasbourgissa sukkuloinnin. Sarko kommentoi tätä (viitaten Belgian hallituskriisiin), että emme tiedä edes sitä, mikä Bryssel tulee olemaan vähän ajan päästä, siksi emme voi sijoittaa sinne kaikkia EU-instituutioita. No, tämä oli retorisesti näppärää, mutta sivuutti varsinaisen asian.

Istunnon mielenkiintoisin asia oli lentoliikenteen liittäminen EU:n hiilidioksidipäästökauppaan. Komissio ehdottaa tätä, tänään parlamentti äänesti omasta kannastaan.

Lentoyhtiöthän ovatkin tähän asti melkein levänneet laakereillaan päästövähennyssavotassa. ne ovat tuudittautuneet ajatukseen, etteivät päästörajoitukset koske niitä, koska Kioton sopimus jättää kansainvälisen lentoliikenteen ulkopuolelleen. Europarlamentti haluaa tehdä lopun tästä vapaamatkustajuudesta, lentoliikenteen päästöthän ovat melkein kaksinkertaistuneet vuodesta 1990 ja nykymenolla kaksinkertaistuvat vielä nykyisestäkin reilussa kymmenessä vuodessa.

Parlamentti haluaa merkittävästi tiukentaa komission ehdotusta, tosin ei aivan yhtä paljon kuin ympäristövaliokunta oli ehdottanut. Komissio ehdotti, että EU:n sisäiset lennot liitettäisiin päästökauppaan vuonna 2011 ja seuraavana vuonna EU:hun tukevat ja täältä lähtevät. Parlamentti haluaa kaikki lennot päästökauppaan yhtä aikaa, vuonna 2011.

Huonointa komission ehdotuksessa oli, että se ei varsinaisesti olisi pakottanut rajoittamaan lentopäästöjä. Lentoyhtiöt olisivat voineet yksinkertaisesti ostaa haluamansa määrän päästöoikeuksia muilta sektoreilta. Parlamentti haluaa lentopäästöille sekä hinnan että katon.

Parlamentti haluaa myöntää lentoliikenteelle päästöoikeuksia vain 90 % siitä, mitä päästöt olivat vuosina 2004-06, ja tästä neljännes tulee huutokaupata. Yksikään lentoyhtiö ei siis saisi kaikkia päästöoikeuksiaan ilmaiseksi. Lisäksi parlamentti haluaa noin 13 %:n ylärajan sille, paljonko lentoyhtiöt saavat ostaa päästöoikeuksia muualta.

Tässä asiassa parlamentti siis ajaa tiukempaa linjaa kuin komissio. Aika monta asiaa on viime aikoina mennytkin toisin päin, esimerkiksi ilmansaastenormit.

Finnair ajoi mallia, jossa ilmaiset päästöoikeudet jaettaisiin lentoyhtiöille sen mukaan, paljonko niillä oli tarjolla tilaa lennoillaan vuosina 2004-06. Komissio esitti jakoa kuljetettujen ihmisten ja tavaratonnien perusteella. Parlamentti tuki tätä, eli halusi kannustaa siihen, että ne koneet, jotka lentävät, lentävät mieluummin täysinä kuin puolityhjinä.

Syrjäseutujen lentoliikenteelle parlamentti tarjoaa kaksi kädenojennusta. Ensinnäkin jäsenvaltioilla olisi oikeus subventoida vähäliikenteisten reittien lentoja. Toiseksi alle 20 tonnia painavat koneet jäisivät päästökaupan ulkopuolelle.