“Tässä työssä auttaa, että on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Laivaliikenne vielä likaisempaa kuin on luultu

Vihreän ryhmän kokouksessa oli joukko toimittajia Saksasta, Ranskasta, Britanniasta, Italiasta, Belgiasta, Puolasta ja Tshekistä. He kertoivat näkemyksiään siitä, miltä vihreät toimittajien silmissä näyttävät. Monet heistä olivat aika provokatiivisia, mutta hauskoja. Yksi saksalainen toimittaja sanoi, että verrattuna vihreän liikkeen alkuaikoihin, vihreistä on tullut sangen päteviä, mutta aika pitkäveteisiä. Ranskalainen toimittaja sanoi, että Ranskan ydinase ja ydinvoima on osa ranskalaisten identiteettiä, kuin Marseljeesi.

IPCC on arvioinut maailman laivaliikenteen hiilidioksidipäästöjä ja on tullut siihen tulokseen, että ne ovat noin kolminkertaiset verrattuna siihen, mitä aiemmin on luultu, ja niiden ennustetaan kasvavan kolmanneksella vuoteen 2020. Toisen tuoreen tutkimuksen mukaan laivaliikenteen aiheuttamat ilmansaasteet vievät vuosittain 60 000 ihmistä ennenaikaiseen hautaan, erityisesti vilkkaimpien laivaväylien, kuten Englannin kanaalin tuntumassa.

Suurin osa rahtilaivoistahan käyttää tosi likaista polttoainetta, niin sanottua bunkkeriöljyä, joka on oikeastaan öljynjalostuksen jäteaine, tai pitäisikö sanoa jätesakka. Muuan tuttavani nimittikin rahtilaivoja uiviksi jätteenpolttolaitoksiksi. Muutamilla alueilla, kuten Itämerellä, vaaditaan hiukan puhtaampaa polttoainetta.