“Tässä työssä auttaa, että on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Komissio esittää autoille sitovaa hiilidioksidipäästörajaa

Päivän pääuutinen on EU:n komission tänään julkaisema ehdotus autojen hiilidioksidipäästöjä rajoittavaksi laiksi. Komissiohan julkaisi jo keväällä alustavan suunnitelmansa, jonka mukaan vuonna 2012 EU:ssa myytävien uusien autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö saa olla korkeintaan 130 g/km. Tämän lisäksi 10 g/km:n verran pitää vähentää liikennepolttoaineen elinkaaripäästöjä.

Komission tänään julkaisema lakiehdotus on keväällä ilmoitetun mukainen. Saksalaiset autofirmat ilmoittivat tekevänsä kaikkensa, ettei komission ehdotusta hyväksytä. No, sehän nähtiin jo aiemmin syksyllä, että autofirmat lobbaavat raivokkaasti, erityisesti saksalaiset. Toisaalta vihreä saksalaiskollegani kävi tänä vuonna erään saksalaisen autofirman tuotekehittelyosastolla ja siellä kaikki olivat sitoutuneet kehittämään maailman vähäpäästöisimmän ja ympäristöystävällisimmän auton. Mutta näistä asioista väännetään kättä myös firman sisällä, nämä ihmiset toivoivat tukea tiukasta lainsäädännöstä.

Parlamentti antoi alustavan kantansa komission kaavailuihin aiemmin tänä syksynä. Ympäristöväki oli tähän parlamentin päätökseen hyvin pettynyt, koska jo komission esitys on 10 g/km vesitetty siihen verrattuna mitä aiemmin on kaavailtu, ja parlamentin alustavassa kannassa autoteollisuudelle annetaan kolme vuotta lisäaikaa, ja 5 g/km löysempi päästöraja.

No, siitä mitkä vuosiluvut ja grammamäärät tulevat varsinaiseen lakiin, tullaan varmasti näkemään yksi kevään suurimmista taisteluista parlamentissa.

Tänään julkistetussa komission ehdotuksessa on myös sakot päästörajassa lipsumisesta. Aluksi ne ovat 20 euroa grammalta, eli esimerkiksi autosta, jonka päästöt ovat 100 g/km raja-arvoa suuremmat, valmistaja maksaa sakkoa 2000 euroa. Ympäristöväki arvosteli sakkoja liian lepsuiksi, ne eivät oikeasti kannusta autotehtaita pysymään päästörajoissa, sakoista tulee käytännössä vain lisävero isopäästöisten autojen hintaan. Tosin sakot nousevat aika rapsakkaa tahtia vuosittain.

Saksalainen vihreä kollegani Renecca Harms arvosteli komission ehdotusta siitä, että isot ja painavat autot saavat päästörajoista helpotusta. Se onkin täysin outoa, ilmastonmuutoksen kannalta on täysin yhdentekevää, tuleeko hiilidioksidi pienestä vai suuresta autosta. Autojen päästörajoja säätelevän lain pitäisi nimenomaan kannustaa valitsemaan kevyempiä autoja.

Ministerineuvosto on hyväksynyt ensi vuodelle kalastuskiintiöt, jotka ovat tämänvuotisia isommat. Kiintiöt ovat paljon suuremmat kuin mitä tieteelliset neuvonantajat suosittelevat, monet kalakannathan ovat helisemässä.

Myös ympäristövaliokunnan kokouksessa käytiin myös keskustelu Balin ilmastokokouksen tuloksista. Tuntuipa mukavalta, kun saksalainen kristillisdemokraatti Peter Liese vaati komissiota valmistelemaan EU:n ilmastotoimenpiteet sen pohjalta, että päästöjä vähennetään vuoteen 2020 mennessä 30 %. Liese vertasi ilmastonsuojelua syövän hoitoon. Syöpähoidot eivät ole potilaalle kovinkaan kivoja, mutta mitä varhaisemmassa vaiheessa hoito aloitetaan, sitä paremmin se puree.

Neste piti mepeille tiedotustilaisuuden biopolttoainesuunnitelmistaan. Paikalle tuli vain suomalaisia meppejä.

Balin matkallahan mepit kuulivat biopolttoaineista laajan mielipiteiden kirjon. Useimmat YK-järjestöjen edustajat kannattivat pikemminkin biopolttoaineiden sertifiointia kuin niiden kieltämistä. Useimmat ympäristöjärjestöt sen sijaan haluaisivat panna stopin ainakin palmuöljyn käytölle. Hurjinta oli kuulla siitä, että öljypalmuviljelmien tieltä kaadetaan trooppista luonnonmetsää alueilla, jossa maaperä on turvetta. Vaikka paksu turvekerros ei palaisikaan, se hapettuu pikku hiljaa. Vuodessa noin metrin kerros turvetta hapettuu ja muuttuu hiilidioksidiksi.

Nesteen edustajat vakuuttivat firmansa pystyvän jäljittämään jokaisen palmuöljyerän ja varmistamaan että se on tuotettu kestävästi. Tämänhetkiset RSPO-sertifikaatin kriteerit eivät kuitekaan sisällä maaperän hiilidioksidipäästöjä. Nesteen mukaan heidän valmistamansa biodiesel tuottaa elinkaarensa aikana (viljelmien lannoitus mukaan lukien) 60 % vähemmän hiilidioksidia kuin normaali fossiilidiesel. Säästetyn hiilidioksiditonnin hinnaksi tulee 200 € jos öljyn hinta on 50 $ barreli, ja 50 €/tn jos öljyn barrelihinta on 100 $. Jos öljyn barrelihinta nousee 120 dollariin, biodiesel tuottaa päästövähennyksiä ihan ilmaiseksi. Nesteen tavoitteena on päästä biopolttoainetuotantoon, jossa raaka-aineena ei käytetä ruokaa. Keskustelimme aika pitkään erilaisista mahdollisista biodieselin raaka-aineista, jatropha-kasvista leviin. Kuulemma nykyinen fossiiliöljy on aikoinaan, miljoonia vuosia sitten, muodostunut syanobakteereista (joihin sinileväkin kuuluu).