“Tässä työssä auttaa, että on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Kiinan ympäristökeskustelu kuumenee

Kun kone saapui Frankfurtiin, siellä oli lämmintä. Mutta kun astuimme bussista ulos Strasbourgissa, siellä oli koleaa ja sateista. Näin koleaa on varmaan ollut viimeksi joskus helmi-maaliskuussa.

Sähköpostissa kiitettiin kaikkia meppejä, jotka olivat lähettäneet Iranin suurlähetystölle protesteja sitä vastaan, että eräs pariskunta aiottiin kivittää “aviorikoksen vuoksi”. Viestin mukaan meppien paheksuntaviestien tulva oli pelastanut pariskunnan hengen. Tuntui hyvältä.

Viime viikolla Barroso on tukenut ympäristökriteerien laatimista biopolttoaineille. Hyvä! Eihän siinä ole mitään laitaa että muka ilmastonsuojelun perusteella ostetaan biodieseliä, jonka tuottamiseksi on hakattu sademetsiä. Mutta tämän ei pitäisi estää käyttämästä kestävästi tuotettua biopolttoainetta. Barroso vihertyy kovaa vauhtia, reality bites!

Kiinassakin ympäristökeskustelu näyttää olevan kuumenemassa, eikä yhtään liian aikaisin. Erilaiset mielenosoitukset, vetoomukset ja jopa mellakat ympäristön myrkyttymistä vastaan ovat yleistymässä. Kiinan ympäristönsuojeluviraston johto on sanonut, että Kiinan ympäristö on romahtamassa, ihmiset eivät enää hyväksy sitä. Muun muassa veden saastuminen on aiheuttanut vakavia ongelmia, esimerkiksi viime viikolla 200 000 ihmisen vedensaanti jouduttiin katkaisemaan. Kohtapuoleen julkaistava Maailmanpankin raportti kertoo, että 500 000 ihmistä kuolee vuosittain saasteiden takia. Itse veikkaisin kyllä todellista lukua vielä isommaksi, arvioihan WHO että Euroopassakin yli 300 000 ihmistä vuodessa kuolee ennenaikaisesti ilman saasteiden takia.

Mutta toisaalta viime perjantaina Kiinan edustaja torjui sen, että maa ottaisi sitovia kasvihuonekaasujen päästörajoja, mikä on ilmastonsuojelulle huono uutinen. Hän ei kuitenkaan sulkenut niitä pois tulevaisuudessa. Olisi kyllä aika kiire, globaalit päästöt pitäisi saada taitettua laskuun noin 10 vuodessa.

No, toisaalta 150 firmaa eri puolilta maailmaa on viime viikolla luvannut vähentää CO2-päästöjään. Mukana on isoja energiankuluttajia kuten alumiinifirma Alcan, sekä kaivosyhtiöt Anglo-American ja Rio Tinto, ja myös kiinalaisia firmoja.

Europarlamentin kehitysyhteistyövaliokunta on vieraillut viime viikolla Darfurissa. Valiokunnan raportin mukaan tilanne siellä on vain pahentunut, jo 2,5 miljoonaa ihmistä elää ruoka-avun varassa. Monet asiantuntijathan ovat sitä mieltä, että Sudanin konfliktin varsinainen alkusyy on ilmastonmuutoksen aiheuttama kuivuus.

Europarlamentin puhemiehistö on hyväksynyt parlamentin tavoitteeksi oman hiilidioksidijalanjälkensä pienentämisen. Hienoa! Tätähän ehdottivat ympäristövaliokunnan koordinaattorit. Vihreä varapuhemies Gerard Onesta on ajanut sen läpi puhemiehistössä. Työ aloitetaan tekemällä kattava selvitys parlamentin CO2-päästöistä mukaan lukien liikenne, energia, ruoka jne.

Pohjoismaiden ministerineuvosto on julkaissut selvityksen, jonka mukaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen Pohjoismaissa tulisi paljon halvemmaksi kuin maailmassa keskimäärin. Tämähän on ihan päin vastoin kuin Suomen teollisuus on toitottanut, sehän on vuosikausia vaikertanut, että meillä päästövähennykset ovat vaikeampia ja kalliimpia kuin muualla. Pohjoismaiden ministerineuvoston mukaan 60 %:n päästövähennys vuoteen 2050 mennessä maksaisi vain prosentin kansantuotteesta.

Greenpeace ja EREC eli European Renewable Energy Council panevat vielä paremmaksi. Ne esittävät tuoreessa “energiavallankumous”-raportissaan, että se uusiutuva energia, jolla päästöt koko maailmassa leikataan puoleen, maksaisivat vain yhden kymmenesosan siitä, mitä maksaisi saman energiamäärän tuottaminen fossiilisilla. Raportin mukaan 22 mrd euron vuotuisilla investoinneilla uusiutuvaan energiaan voidaan pienentää vuotuista polttoainelaskua 132 mrd eurolla.

IEA, maailman energiajärjestö, antaa tavallaan sivustatukea Greenpeacen ja EREC:in raportille varoittamalla, että 5 vuodessa öljyn saatavuus niukkenee rajusti, ja öljyn hinta pomppaa ennätystasolle. Monilla öljykentillä nimittäin tuotanto alenee nopeammin kuin on luultu, esimerkiksi Meksikossa ja Pohjanmerellä. Samalla uusilla alueilla, kuten Venäjän Kaukoidässä uusien kenttien ottaminen käyttöön viivästyy pahasti.

New Jerseyn osavaltiossa on hyväksytty USA:n tiukin laki hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä vuoteen 2050 mennessä.