“Tässä työssä auttaa, että on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Humpuukia ruokakaupassa

27.2.2006 kolumni Voima-lehdessä

Elintarvikefirmojen houkutus kuluttajien harhaanjohtamiseen näyttää kasvavan samaa vauhtia kuin niiden koko.

Tanskassa ja Britanniassa on kohuttu kaasusta, jonka avulla omenat säilyvät tuoreina – tai sen näköisinä – jopa vuoden.

Kaasu, viralliselta nimeltään 1-metyylisyklopropeeni ja kauppanimeltään SmartFresh, lopettaa etyleenin vaikutuksen hedelmässä. Hedelmät kehittävät luonnostaan etyleeniä, joka kypsyttää ja pehmentää ne.

Brittikauppaketju Sainsbury's on myöntänyt käyttävänsä tätä ainetta. Omenoiden lisäksi aineella voidaan kaasuttaa esimerkiksi tomaatteja.

Kaasulla muumioitu omena tai tomaatti on oikeasti säilyke. Mitä vuodessa tapahtuu sen vitamiineille?

Vielä merkittävämpi ruokahuijaukseen liittyvä asia on tulossa Europarlamentin toiseen käsittelyyn. EU:n komissio ehdottaa, että ruokaa ei saisi mainostaa terveysargumenteilla, jos siinä on yli tietyn rajan rasvaa, sokeria, suolaa tai alkoholia.

Suomalaiset tuntevat "vatsaystävällisiä" maitohappobakteereita sisältävät jugurtit. Tavallisessa suomalaisessa kahden desin maustetussa jugurttipurkissa on kuitenkin 8 palan verran sokeria. Siksi se ei ole terveellinen, vaikka bakteerit sinänsä olisivat vatsaystävällisiä.

Vielä paksumpaa on mainostaa "kalkin lähteenä" maitosuklaata tai aamiaismuroja, joissa on puolet sokeria.

Eurooppalaisten jatkuva lihominen johtuu paljolti piilosokerista ja piilorasvasta, jota syömme teollisuusmuonien mukana. Suomalaiset syövät teollisia eineksiä eniten Euroopassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan puolella yli 45-vuotiaista suomalaismiehistä on aikuisiän diabetes tai sen esiaste, ja kolmasosalla samanikäisistä naisista.

Valitettavasti Euroopan parlamentin enemmistö (oikeisto ja liberaalit) viime vuonna vesitti esitystä siten että esimerkiksi tönkkösokeroidun jogurtin tai suklaan mainostaminen terveellisenä saisi jatkua. Ministerineuvosto kannatti komission ehdotusta.

Kohta näemme, seuraako Euroopan parlamentin enemmistö edelleen jättimäisten elintarvikefirmojen lobbarien ohjeita, vai ajatteleeko se terveyttämme. Toivon, että terveyden puolustajat voittavat tällä kertaa.

Lisää tietoa aiheesta näistä osoitteista:
http://www.ilmasto.org