“Tässä työssä auttaa, että on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Oikeisto ja keskusta vesittivät autojen hiilidioksidipäästörajat

Tänään päätettiin Europarlamentin filmipalkinnon jaosta. Palkittu filmi “toisella puolen” kuvaa turkkilais-saksalaista todellisuutta.

Ennen äänestyksiä demariryhmän puheenjohtaja paheksui sitä, että Unkarissa äärioikeistopoliitikot ovat nimittäneet maan pääministeriä “likaiseksi juutalaiseksi”, Schultz sanoi, ettei tällaista voida hyväksyä EU-maassa. Salin vasen laita ja keskiosa nousi taputtamaan. Pikku hiljaa osa oikeistostakin nousi taputtamaan. Mutta osa pysyi istumassa.

Mutta päivän varsinainen puheenaihe oli äänestys henkilöautojen hiilidioksidipäästörajasta. Siinä parlamentin enemmistö, oikeisto ja keskusta, taipuivat autoteollisuuden lobbauksen edessä.

Europarlamentissa kaikkien puolueiden ilmastopuheet ovat nykyisin kauniita kuin Casanovan lemmenvalat. Mutta kun tulee vastuunoton eli konkreettisen lainsäädännön aika, pötkitään pakoon ja taivutaan lobbarien tahtoon kuin ruoho tuulessa.

Jo yli kymmenen vuotta on autoteollisuuden tavoitteena vuodelle 2012 pidetty päästöä 120 g/km, joka siis tarkoittaa rajaa uusien autojen keskimääräisille päästöille. Parlamentti nosti päästörajaa arvoon 125 g/km ja antoi kolme vuotta lisäaikaa, eli määräaika siirtyi vuoteen 2015. Vielä vähän ennen äänestystä luulin, että enemmistö tulee tukemaan saksalaisen konservatiivin Karlheinz Florenzin ehdotusta, joka olisi vesittänyt ympäristövaliokunnan linjaa vain vähän. Mutta Florenz veti ehdotuksensa viime hetkellä pois.

Tämänpäiväinen päätös ei ollut vielä varsinainen lainsäädäntöpäätös, se oli parlamentin kannanotto lakiesitykseen, jota komissio valmistelee. Komissio julkaisi keväällä pääkohdat lakiesityksestä, joka sen on määrä antaa myöhemmin talvella.

Asian tausta on seuraava. Jo vuonna 1995 Euroopan autoteollisuus lupasi alentaa uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt arvoon 120 g/km. 1998 solmitulla vapaaehtoisella sopimuksella autoteollisuus lupasi välivaiheena alentaa uusien autojen päästöt arvoon 140 g/km vuoteen 2008.

On käynyt ilmeiseksi, että autoteollisuus ei toteuta sitoumustaan. Uusien autojen keskimääräiset päästöt ovat nyt 160 g/km. Juuri siksi komissio valmistelee lainsäädäntöä. Keväällä komissio ilmoitti haluavansa lieventää vuodelle 2012 suunniteltua alkuperäistä 120g/km:n rajaa 130 grammaan kilometriltä. Tätä perusteltiin sillä, että polttoaineen elinkaaren hiilidioksidipäästöjä vähennetään siten, että se vastaa 10 g/km päästövähennystä. Toisin sanoen komissio suunnittelee siirtää autoteollisuuden päästövähennystehtävästä osan polttoaineen tuottajille.

Tämänpäiväinen päätös merkitsee sitä, että parlamentin enemmistö on valmis vesittämään autojen päästörajaa vielä enemmän kuin komissio, koska parlamentti venytti määräaikaa kolmella vuodella. Parlamentin päätös jätti epäselväksi sen, delegoidaanko osa päästövähennyksestä polttoaineen tuottajille.

Liikenteen päästöt ovat vuosikausia kasvaneet nopeammin kuin minkään muun sektorin. Henkilöautot aiheuttavat 12 % EU:n hiilidioksidipäästöistä.

Viime kevään huippukokouksessa EU lupasi vähentää ilmastonmuutosta aiheuttavia päästöjään vuoteen 2020 mennessä 30 % vuoden 1990 tasoon verrattuna, jos sopimus ‘Kioto kakkosesta’ syntyy, ja 20 % vaikka yksinkin. Tämä ei millään voi toteutua, jos aina päästövähennyksiä koskevaa konkreettista lainsäädäntöä käsitellessä tanssitaan asianomaisen teollisuudenalan lobbarien pillin mukaan.

Kaupoissahan on jo tarjolla monia automalleja, joiden päästöt alittavat 120 g/km rajan, joten sen toteuttaminen ei ole autoteollisuudelle mitenkään mahdotonta. Myös hybriditekniikalla polttoaineen kulutusta – ja samalla hiilidioksidipäästöjä – voidaan vähentää noin kolmanneksella. Mutta autofirmat haluavat markkinoida ja myydä isoja autoja, niistä saa isommat voitot.

Äänestys tupakan haittojen vähentämisestä Euroopassa meni paremmin. Konservatiiviryhmä yritti poistaa mietinnöstä sen, että nuorison tupakointia tulisi vähentää 50 % ja että tupakointi tulee kieltää ravintoloissa, julkisissa rakennuksissa ja joukkoliikennevälineissä. Mutta parlamentin enemmistö piti nämä asiat mietinnössä.

Täysistunto antoi tänään myös siunauksensa sille, että EU ratifioi muutoksen TRIPS-sopimukseen. Kyseisellä muutoksella helpotetaan tärkeiden lääkkeiden saatavuutta kehitysmaissa. TRIPS-sopimus on WTO:ssa neuvoteltu sopimus teollisista ja tekijänoikeuksista, siis patenteista.

Illemmalla tapasin Karlheinz Florenzin, joka on ympäristövaliokunnan puheenjohtaja. Viime hetkellä ennen autopäästöäänestystä hän oli vetänyt pois muutosehdotuksensa, joka vesitti ympäristövaliokunnan mallia hieman, mutta vain hieman. Näin hän teki tietä sille paljon huonommalle tulokselle, jonka täysistunnon enemmistö sitten hyväksyi.

“Tämä oli minulle synkkä päivä”, Karlheinz huokasi. Kysyin, miksi ihmeessä hän oli vetänyt oman muutosehdotuksensa pois. Hän vastasi: “Aamupäivällä olin teurastamossa.” Tällä hän viittasi oman ryhmänsä, eli konservatiivisen EPP-ryhmän kokoukseen. Sen nyt saattoi arvata, että autoteollisuuden lobbarit ovat saaneet ison osan konservatiiviryhmästä kelkkaansa.