Kirjallinen kannanotto kalavaroihin yhteisenä hyödykkeenä

kalavaroihin yhteisenä hyödykkeenä
Guido Milana, Kriton Arsenis, Corinne Lepage, Maria do Céu Patrão Neves, Raül Romeva i Rueda
Raukeamispäivä: 15.3.2012

0047/2011
Kirjallinen kannanotto kalavaroihin yhteisenä hyödykkeenä
– ottaa huomioon vuonna 1982 tehdyn YK:n merioikeusyleissopimuksen (UNCLOS) artiklan 117, jonka mukaan kaikki valtiot ovat velvollisia joko yksin tai yhteistyössä muiden valtioiden kanssa toteuttamaan meren elollisten luonnonvarojen säilyttämisessä ja hoidossa tarvittavat toimenpiteet,
– ottaa huomioon aavan meren kalastusalusten kansainvälisten suojelu- ja hoitotoimenpiteiden noudattamisen edistämisestä vuonna 1993 tehdyn sopimuksen ja vastuullista kalastusta koskevat FAO:n käytännesäännöt vuodelta 1995,
A. ottaa huomioon, että keskimääräinen maailmanlaajuinen kalan kulutus on noussut ennätykselliseen 17 kilogrammaan henkilöä kohden vuodessa ja ottaa huomioon, että yli 3 miljardia ihmistä saa yli 15 prosenttia proteiinistaan kalasta;
B. katsoo, että maailmanlaajuinen kestävä kalastus on edellytys kalakantojen säilymiselle ja sille, että tulevatkin sukupolvet saavat nauttia tästä korvaamattomasta meren luonnonvarasta ja katsoo, että kalastusalan keskittymisellä yksityisomistukseen on vakavia negatiivisia vaikutuksia;
C. katsoo, että kalavaroja on suojeltava maailmanlaajuisesti ja niitä on pidettävänä yhteisenä hyödykkeenä samalla varmistaen, että niihin liittyvät yhteiset edut jakautuvat tasapuolisesti;
1. kehottaa komissiota edistämään EU:n ja jäsenvaltioiden tasolla lainsäädäntöä kalavarojen tärkeydestä maailmanlaajuisena yhteisenä hyödykkeenä, toteuttamaan tarvittavat toimenpiteet meren luonnonvarojen suojelemiseksi, varmistamaan näiden luonnonvarojen saannin ja kestävän käytön kansainvälisellä koordinoinnilla ja järjestämään EU:n kansalaisille suunnatun tiedotuskampanjan;
2. kehottaa puhemiestä välittämään tämän kannanoton ja allekirjoittajien nimet neuvostolle, komissiolle sekä jäsenvaltioiden hallituksille ja parlamenteille.