Autojen CO2 päästörajat EU:ssa
Aikataulu
- Kompromissi parlamentin ja ministerineuvoston välillä 2.12.
- Teollisuusvaliokunta äänesti lausunnosta 1.9.
- Ympäristövaliokunta äänesti 25.9.
- Esittelijänä Guido Sacconi (PSE-IT)
- Autojen CO2 päästöistä, kuten myös kaikista EU:n ns. ilmastopaketin osista, on pyrkimys neuvotella valmis lakiteksti syksyn aikana ministerineuvoston kanssa.
Taustaa
- Henkilöautot aiheuttavat 12 % EU:n hiilidioksidipäästöistä.
- Liikenteen päästöt kasvavat nopeammin kuin minkään muun sektorin.
- Vuonna 1994 saksa ehdotti ympäristöministerineuvostossa 120g/km rajaa vuodelle 2005. Komissio teki oman ehdotuksensa tästä vuonna 1995.
- 120g/km raja sovittiin kuitenkin EU:ssa autoteollisuuden kanssa vapaaehtoisella sopimuksella 10 v sitten. Tämän sopimuksen rajat olivat 140g/km vuonna 2008 ja 120g/km piti saavuttaa 2012.
- EU-alueella myytävien autojen keskipäästöt nyt 158g/km
- Löysiä rajoja ajaa erit. Saksan ja Ruotsin autoteollisuus (saksalaisten merkkien keskiarvo 2007 173 g/km).
- Ranskalaisten ja italialaisten uusien autojen keskipäästö 144g/km
Komission esitys
Viime keväänä komissio muutti jo valmisteltua esitystään vuodelle 2012 ja nosti alkuperäistä 120g/km rajaa 130 grammaan kilometriltä. Tätä perusteltiin sillä, että polttoaineen elinkaaren hiilidioksidipäästöjä vähennetään siten, että se vastaa 10 g/km päästövähennystä. Vesityksen takana Teollisuuskomissaari Verheugen oli. Komission alkuperäinen esitys oli siis jo heikompi kuin autoteollisuuden oma lupaus vuonna 1998.
Saksan autoteollisuus jyräsi teollisuusvaliokunnan äänestyksessä
Teollisuusvaliokunta ITRE äänesti lausunnostaan 1.9.2008. Konservatiivisen EPP-ryhmän ja keskustan eli ALDE-ryhmän muodostama enemmistö taipui autoteollisuuden painostukseen ja ehdotti komission esityksen pahaa vesittämistä.
Siirtymäkausi:
- 130 g/km raja voimaan vasta 2015, vuonna 2012 vain 60 % myydyistä autoista pitää täyttää tämä vaatimus. Komission mukaan autokannan asteittainen mukaanotto sitovuuteen tarkoittaa aivan samaa kuin että 130g/km raja siirrettäisiin suoraan vuoteen 2015, koska painavimmat ja saastuttavimmat autot voidaan jättää laskelman ulkopuolelle.
- Vuoden 2012 päästöraja nousee siis käytännössä arvoon 154g/km (nykytilanne 158g/km). Toisin sanoen "business as usual".
Alemmat sakot:
- ITRE pienensi sakkomaksun enintään 40 euroon autolta (komission ehdotus oli 95€ jokaiselta rajan ylittävältä grammalta autoa kohden). Komission mukaan näin alhainen sakko ei kannusta autoteollisuutta minkäänlaisiin parannuksiin.
Tuplahyvitys:
- muulla kuin fossiilisella polttoaineella kulkevat autot lasketaan 1,5 autoksi.
- Päästöttömät autot lasketaan 3 autoksi.
- Toisin sanoen päästörajaa vesitetään vielä lisää.
Pitkän aikavälin päästöraja:
- 2020 uusien autojen keskipäästö max 95 g/km
Ympäristövaliokunta äänesti 25.9.
Ympäristövaliokunnan käsittelyn jälkeen alkoivat neuvottelut lopullisesta lakitekstistä parlamentin ja ministerineuvoston välillä.
Tiedotteita autopäästöistä
Tiedote 02.12.08: Autoteollisuus jyräsi ilmaston »
Tiedote 19.09.08: Autoteollisuus lyhytnäköinen kampanjoidessaan löysien päästörajojen puolesta »
Tiedote 05.09.07: Hassi kritisoi Euroopan liikennepolitiikkaa »
Tiedote 24.10.07: Europarlamentti vesitti autojen hiilidioksidipäästörajat »