Tärkeitä asioita


Turkin jäsenneuvottelut jatkona EU:lle rauhanprojektina

Kolumni, Hämeen Sanomat 10.10.2004 Keskiviikkona Euroopan parlamentissa tuntui historian siipien havinaa. Komission puheenjohtaja Prodi ja komissaari Verheugen julkistivat suosituksen siitä, pitäisikö EU:n aloittaa jäsenneuvottelut Turkin kanssa vai ei. Vastaus oli ehdollinen kyllä. Toisin sanoen neuvottelut aloitetaan, mutta lopputulosta ei lyödä lukkoon. Turkki otetaan aikanaan, ehkä noin 10 vuoden kuluttua, jäseneksi […]

Lue lisää»
 

Toimet laittoman puunkorjuun ja puukaupan torjumiseksi

30. syyskuuta 2004    E-2252/04KIRJALLINEN KYSYMYS esittäjä(t): Satu Hassi (Verts/ALE) komissiolle Aihe:  Toimet laittoman puunkorjuun ja puukaupan torjumiseksi Viimeisten ikimetsien tuhoaminen ja siihen liittyvä rikollinen toiminta on EU:n jäsenvaltioiden kansalaisten ja valtiosta riippumattomien järjestöjen suuri huolenaihe. Laittoman puutavaran maailmankaupan arvioidaan olevan yli viidentoista miljardin Yhdysvaltain dollarin arvoista, kymmenesosa koko puutavaran maailmankaupasta […]

Lue lisää»
 

Äidinkieli ja ihmisoikeudet

Kolumni, Vihreä Lanka 17.9.04 Monen suomalaisen mielestä omituinen kielemme on meille vain hankaluus ja haitta. Minä olen ylpeä siitä, että olemme onnistuneet säilyttämään kielen, jolla on Euroopassa ainakin 10000 vuoden perinteet. Elokuun loppupuolella Tallinnassa suomalais-ugrilaisten kansojen kongressissa kuulin, että kielten monimuotoisuus hupenee hätkähdyttävää vauhtia. Pessimistien mukaan 50-100 vuoden kuluttua  nykyisistä […]

Lue lisää»
 

Sperman puolesta?

Kolumni, 30.8.04 Voima Elokuun alkupäivinä Hesari kertoi tiedesivuillaan, että pieni kalalaji nimeltä kolmipiikki on häviämässä Turun edustalta. Mereen liuenneet synteettiset naishormonit saavat tuon kalalajin koiraan menettämään miehisyytensä. Saaristomerellä ui myös särkiä, jotka ovat muuttuneet koiraista naaraiksi. Synteettisiä naishormoneita valuu mereen yhdyskuntien viemäreistä ja ne ovat peräisin ehkäisypillereistä. Mutta myös naaraskaloista […]

Lue lisää»
 

Sperman puolesta?

30.8.04 Voima Elokuun alkupäivinä Hesari kertoi tiedesivuillaan, että pieni kalalaji nimeltä kolmipiikki on häviämässä Turun edustalta. Mereen liuenneet synteettiset naishormonit saavat tuon kalalajin koiraan menettämään miehisyytensä. Saaristomerellä ui myös särkiä, jotka ovat muuttuneet koiraista naaraiksi. Synteettisiä naishormoneita valuu mereen yhdyskuntien viemäreistä ja ne ovat peräisin ehkäisypillereistä. Mutta myös naaraskaloista on […]

Lue lisää»
 

Reilu kauppa kuntien imagovaltiksi

Satu Hassi Hämeenlinnassa 2.6.04Hämeenlinnassa puhunut Satu Hassi patisti kuntia suosimaan nykyistä enemmän reilun kaupan tuotteita hankinnoissaan. Tällä hetkellä EU-maissa on jopa reilun kaupan kaupungeiksi julistautu-neita kuntia, kuten Newcastle ja Derby Englannissa. Reilun kaupan kampanja toi tänä keväänä maanlaajuista myönteistä julkisuutta Utajärven kunnalle, jossa koko kunta vaihtoi kahvinsa rei-luksi huhtikuun ajaksi. […]

Lue lisää»
 

Geenimuunneltuja kuluttajia?

Vihreän Langan kolumni 7.5.04 Roskaruoalle on kehitettävä selvät varoitusmerkinnät Euroopan unioni on avaamassa portit "geeniruoalle". Sisäänheittotuote on muuntogeeninen maissi. Onko tämä hi tech -maissi kenties tieteen vastaus vauraiden maiden tärkeimpään ravitsemusongelmaan, ylipainoon? Ikävä kyllä ei sinne päinkään. Yhdysvalloissa ihmiset syövät kymmenen prosenttia enemmän kaloreita kuin parikymmentä vuotta sitten. "Minne kaikki […]

Lue lisää»
 

Kuluttajien voitava luottaa kaupan hyllyllä olevien tuotteiden turvallisuuteen

Satu Hassi Turussa 27.4.2004 Arkipäivän turvallisuus on meidän kaikkien perusoikeus. Keskeinen osa tätä on kauppojen hyllyillä olevien tuotteiden turvallisuus. Meidän kuluttajien on voitava luottaa esimerkiksi siihen, että hygienia- ja kosmetiikkatuotteet tai vauvojen lelut eivät sisällä syöpää tai geenimuutoksia aiheuttavia aineita. Samoin meidän on voitava luottaa siihen, että hengitysilmamme tai juomavetemme […]

Lue lisää»
 

EU:n edistettävä terveellisen ruoan markkinointia

– kuluttajaliike ja EU voivat toimia vastapainona miljardien mainoskampanjoille Vuonna 2002 mainontaan käytettiin maailmassa 444 miljardia dollaria. Huolestuttavinta on, että mainontaa suunnataan yhä enemmän lapsille ja nuorille. Esimerkiksi Yhdysvalloissa lapsille suunnattuja televisiomainoksia esitetään vuosittain 40 000, kaksi kertaa niin paljon kuin vuonna 1970. Noin puolet lapsille suunnatuista mainoksista tuputtaa roskaruokaa, […]

Lue lisää»
 

Geenimuunneltuja kuluttajia?

Hämeen Sanomat 14.3.2004 Yhdysvalloissa ihmiset syövät 10 % enemmän kaloreita kuin 20 vuotta sitten. ”Minne kaikki tämä ruoka menee?”, kysyi Worldwatch-instituutin johtaja Christopher Flavin esitellessään tuoretta Maailman tila-raporttia. ”Jos matkustatte Yhdysvaltoihin, vastaus on ilmeinen”, hän jatkoi, ”se päätyy amerikkalaisten vyötärölle.” ”Läski maksaa maltaita”, otsikoi iltapäivälehti pari päivää sitten ja kertoi, […]

Lue lisää»
 

Hae kategoriasta "Tärkeitä asioita"