Lehti- ym kirjoitukset


Ympäristölepsuilu tuli kalliiksi Talvivaarassa

Talvivaara on surullinen muistutus siitä, miten kalliiksi ympäristönsuojelun laiminlyönti tulee. Se on käynyt kalliiksi lähiseudun asukkaille ja yrityksille, mutta lopulta myös yhtiölle, joka yritti livahtaa riman ali. Useampikin tiedotusväline on julkaissut koosteita Talvivaaran päästöistä ja allasvuodoista. Saastepäästöt vesistöihin eivät ilmeisesti koskaan ole olleet lupaehtojen rajoissa. Silti ne viranomaiset, joiden käsissä […]

Lue lisää»
 

Itsenäiset ympäristöviranomaiset tarvitaan takaisin

Talvivaaran kaivoksen katastrofaaliseksi pahentunut ympäristöngelmien sarja opettaa, että ympäristönsuojelun laiminlyönti tulee lopulta paljon kalliimmaksi kuin vastuullinen suhtautuminen alusta alkaen. Se tulee kalliiksi lähiseudun asukkaille, yrityksille ja mökkiläisille, mutta lopulta myös firmalle, joka livahti riman ali eikä yli. Toinen opetus on, että viime hallituksen läpiajama alueellisten elinkeino- ja ympäristöviranomaisten yhdistäminen on […]

Lue lisää»
 

Pokkisella väärät ratikkaluvut

Aamulehti kertoi perjantaina 26.10. näyttävästi, etten Tampereen vaaliväittelyssä osannut ulkoa ratikkahankkeen kustannusarvioita. Tämä on myönnettävä. Mutta eivät päätoimittaja Pokkisenkaan väittelyn vetäjänä esittämät luvut olleet oikeita. Pokkinen väitti ratikan päivittäisten käyttäjien määräksi 15 000. Todellisuudessa kaupungille tehtyjen selvitysten (Ramboll ja TTY) mukaan ratikalla tehtäisiin päivittäisiä matkoja yli tuplasti enemmän, 40 000. […]

Lue lisää»
 

Tampella-sopimus kumottiin laittomana

Vastine, julkaistu Aamulehdessä 17.10.2012. Jukka Koo Salonen kyseli Aamulehdessä 12.10., mihin on unohtunut vuonna 1990 tehty Tampella-päätös. Hän mainitsee minutkin valtuuston 22.8.1989 hyväksymään Tampella-sopimukseen vaikuttaneena päättäjänä. Todellisuudessa vastustin Tampella-sopimusta, tamperelaisten enemmistön tavoin. Sopimus olisi kolminkertaistanut Tampellan alueen rakennusoikeuden silloiseen rakennuskantaan verrattuna ja olisi johtanut ylitiiviiseen, ylikorkeaan rakentamiseen. Rakennusyhtiöiden teettämässä arkkitehtisuunnitelmissa […]

Lue lisää»
 

Ilmansaasteet tappavat

Vastine, julkaistu Hämeen Sanomissa 12.10.2012 Jorma Virtanen arvosteli 5.10. Hämeen Sanomissa otsikolla "numeroleikkiä vakavalla asialla" minua liioiteltujen lukujen antamisesta siitä, miten paljon laivaliikenteen saastepäästöt tappavat ihmisiä.   On hyvä, että Virtanenkin näyttää myöntävän perusasian, joka on se, että saasteiden, myös laivojen saasteiden, vähentämisessä on kyse ihmisten hengestä ja terveydestä.   […]

Lue lisää»
 

Veroparatiisit ja kunnallisvaalit

HS leimasi pääkirjoituksessaan 8.10. kunnallisvaalipropagandaksi rahoitusmarkkinaveron ajamisen ja sen, että kuntien ei pitäisi ostaa palveluja verokikkailijoilta. Rahoitusmarkkinaveron kannatus on kirjattu hallituksen ohjelmaan. Nyt mitataan, seisooko hallitus ohjelmansa takana. Se, että euroalueella toteutettava rahoitusmarkkinavero on EU:ssa ratkaistavana nyt, ei liity kunnallisvaaleihimme. Veron syntyyn tarvitaan vähintään 9 maata, joita eilen ilmoittautui mukaan […]

Lue lisää»
 

Oikeus terveyteen – vai saastutukseen?

Oikeus saastuttaa on Suomen elintärkeä kansallinen etu, näin voisi päätellä laivojen uusien saasterajojen nostattamasta kohusta. Ei ole ensimmäinen kerta, kun teollisuus valittaa saasteiden suitsimisen johtavan perikatoon. Miten oikeaan aikaisemmat "susi tulee" -ennusteet ovat osuneet? 2008 EU:ssa väännettiin kättä henkilöautojen hiilidioksidirajoista. Räväkimmät lobbarit sanoivat ehdotettuja päästörajoja fysiikan lakien vastaisiksi, maltillisemmat väittivät […]

Lue lisää»
 

Eri arviot ilmansaastekuolemista tukevat toisiaan

Vastine, julkaistu Helsingin Sanomissa 16.9.2012 Kimmo Pietinen arvosteli 15.9. Helsingin Sanomissa minua siitä, että olisin pantannut loppuviikkoon asti sitä, mistä on peräisin arvio, jonka mukaan laivojen ilmansaasteet tappavat Euroopassa 50 000 ihmistä vuodessa.
Tosiasiassa toimistostani lähetettiin linkki tanskalaisen CEEH-tutkimuslaitoksen raporttiin heti, kun HS:n toimittaja kyseli lähdettä. Olin hämmästynyt ja harmissani, kun […]

Lue lisää»
 

Pekkarinen oli lyömässä Itämeren rikkirajoja lukkoon

Vastine, julkaistu Suomenmaassa 14.9.2012 Suomenmaassa 13.9. Mauri Pekkarinen moittii suomalaismeppejä, jotka "ympäristöhurmiossaan toimivat maan etuja vastaan" ns. rikkidirektiivissä. Tämä on kyllä hurskastelun huippu. Itämeren uudet rikkirajat, joista nyt jälkikäteen valitetaan, lyötiin lukkoon vuonna 2008 kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Tämän päätöksen hyväksyi Suomen puolesta Vanhasen toinen hallitus, jossa Pekkarinen istui elinkeinoministerinä. IMO:n […]

Lue lisää»
 

Puheenaihe: Rikkidirektiivi säästää henkiä

Jopa puolen miljoonan ihmisen arvioidaan kuolevan joka vuosi Euroopassa ilmansaasteiden takia, lähinnä sydän- ja keuhkosairauksiin. Laivojen päästöjen osuudeksi tästä arvioidaan 50 000. Hengittämämme ilma on muutamassa vuosikymmenessä kuitenkin puhdistunut paljon. Sen näkee omin silmin lumesta, joka vielä 1970- ja 1980-luvuilla Tampereellakin muuttui likaisen harmaaksi paljon nopeammin kuin nyt. Autoissa on […]

Lue lisää»