Ilmasto


Eri planeetoilla

COP18 eli tämän vuoden ilmastokonferenssi on vastakohtien kavalkadi. Kokouskaupunki Dohaa on kuvattu energian tuhlauksen maailmannäyttelyksi. Isäntämaa Qatarin kansantulo henkeä kohden on maailman suurin, mutta asukkaista yli viisi kuudesosaa on ulkomaalaisia vierastyöläisiä. Qatarin ja muiden Persianlahden öljyvaltioiden päästöt henkeä kohden kuuluvat maailman suurimpiin, mutta ilmastoneuvotteluissa ne istuvat kehitysmaiden G77-neuvotteluryhmässä. Suurin ristiriita […]

Lue lisää»
 

Ilmastopolitiikan pitäisi herätä Ruususen unesta

Tällä viikolla on ilmestynyt kaksi raporttia, joiden pitäisi herättää hallitukset ja kaikki muutkin Ruususen unta nukkuvat toimintaan ilmaston suojelemiseksi. Maailmanpankki varoittaa, että maailma on menossa kohti 4 asteen lämpenemistä. http://climatechange.worldbank.org/content/climate-change-report-warns-dramatically-warmer-world-century Lehdistötiedote raportista: http://www.worldbank.org/en/news/2012/11/18/new-report-examines-risks-of-degree-hotter-world-by-end-of-century Haetanneeko tuo mittään? Kyllä haittaa. Raportin mukaan maapallon lämpeneminen keskimäärin 4 asteella tarkoittaisi tällä vuosisadalla muun muassa […]

Lue lisää»
 

Pokkisella väärät ratikkaluvut

Aamulehti kertoi perjantaina 26.10. näyttävästi, etten Tampereen vaaliväittelyssä osannut ulkoa ratikkahankkeen kustannusarvioita. Tämä on myönnettävä. Mutta eivät päätoimittaja Pokkisenkaan väittelyn vetäjänä esittämät luvut olleet oikeita. Pokkinen väitti ratikan päivittäisten käyttäjien määräksi 15 000. Todellisuudessa kaupungille tehtyjen selvitysten (Ramboll ja TTY) mukaan ratikalla tehtäisiin päivittäisiä matkoja yli tuplasti enemmän, 40 000. […]

Lue lisää»
 

Neuvoston päätelmien perusta myös kansainvälisiä sopimuksia koskevissa asioissa

Kirjallinen kysymys neuvostolle 13.7.2012 1. Voiko neuvosto ilmoittaa mikä tai mitkä ovat on sen päätelmien perustat silloin kun toimitaan a) yksimielisesti ja b) määräenemmistöllä? 2. Voiko neuvosto vahvistaa, että sen käsitellessä EU:n kantaa ilmastonmuutosta koskevaan YK:n puiteyleissopimukseen neuvosto toimii Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 218 artiklan 8 kohdan mukaisesti (Neuvosto […]

Lue lisää»
 

Puheenaihe: Rikkidirektiivi säästää henkiä

Jopa puolen miljoonan ihmisen arvioidaan kuolevan joka vuosi Euroopassa ilmansaasteiden takia, lähinnä sydän- ja keuhkosairauksiin. Laivojen päästöjen osuudeksi tästä arvioidaan 50 000. Hengittämämme ilma on muutamassa vuosikymmenessä kuitenkin puhdistunut paljon. Sen näkee omin silmin lumesta, joka vielä 1970- ja 1980-luvuilla Tampereellakin muuttui likaisen harmaaksi paljon nopeammin kuin nyt. Autoissa on […]

Lue lisää»
 

Vastine: Laivojen rikkirajat suojelevat terveyttämme

Matti Viialainen  arvosteli  Itä- ja Länsi-Savo-lehdissä 16.6.  EU:n rikkidirektiiviä, jolla hänen mukaansa ollaan ajamassa suomalaista teollisuutta alas.    Viialainen sivuutti kaksi perusasiaa. Ensinnäkin Itämeren uudet rikkirajat on päätetty Kansainvälisessä Merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Toiseksi kysymys on ihmisten hengen ja terveyden suojelemisesta.   IMO päätti tiukennetuista rikkirajoista vuonna 2008. Matti Vanhasen hallitus hyväksyi päätöksen […]

Lue lisää»
 

Niinhän siinä kävi…

Niinhän siinä kävi: Itämeren uudet rikkipäästörajat tappavat teollisuuden Suomesta. Kaiken kukkuraksi tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun teollisuus kuolee Suomesta. 1960-luvulla asiat olivat vielä mallillaan. Paperitehtaiden vieressä järvet olivat ruskeaa puuroa. Jämsän rannoilla Päijänteessä uimisesta sai ihottumaa. Valkeakosken tehtaat haisivat sopivalla tuulella Tampereelle asti. Kaupungeissa uudesta lumesta tuli parissa päivässä […]

Lue lisää»
 

Ympäristönsuojelu hyödyttää taloutta

"Uudet ympäristövaatimukset tappavat teollisuuden" on usein toistuva väite. Tutkimus ja käytännön kokemus antavat kuitenkin toisenlaisen kuvan. Jo 1990-luvulla yksi johtavista kilpailukyvyn tutkijoista, yhdysvaltalainen professori Michael Porter esitti eri maiden kehitystä analysoituaan, että ympäristönsuojelu parantaa kilpailukykyä. Myös taloustieteen Nobelilla palkittu Paul Krugman korostaa, että ympäristönormeista tinkiminen ei tekisi ihmisistä rikkaampia, vaan […]

Lue lisää»
 

Itämeren laivojen uusi rikkiraja

Vuoden 2015 alusta Itämerellä kulkevien laivojen polttoaineen rikkiraja laskee 1 prosentista 0,1 prosenttiin. Myös tämä on kerrottu minun aikaansaannoksekseni, mm eduskunnan täysistunnossa. Miten se oikeasti meni? Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti vuonna 2008, että niin sanotuilla rikkirajoitusalueilla laivapolttoaineen rikkiraja alenee 1 prosentista 0,1 prosenttiin. Tämän päätöksen hyväksyi Suomen puolesta Vanhasen II hallitus. […]

Lue lisää»
 

EU:n päästökauppa

Minun on kerrottu saaneen aikaan myös EUn hiilidioksidipäästökaupan, jolla eniten päästöjä aiheuttavien teollisuudenalojen hiilidioksidipäästöt muuttuivat osittain maksullisiksi. Miten se oikeasti meni? EUn komissio antoi ehdotuksen päästökauppadirektiivistä loppuvuodesta 2001, kun olin vielä ministeri. Ministeriaikanani ympäristöministerineuvosto ehti käydä vain hyvin yleisluontoisen keskustelun asiasta. Lopullinen päätös direktiivistä tehtiin 2003. Ministerineuvostossa yksityiskohtaisten neuvottelujen ajan […]

Lue lisää»
 

Hae kategoriasta "Ilmasto"