Hyvinvointi ja terveys


Paljonko mainos saa huijata?

Kolumni Voimassa 4.4.2005 Saako mainoksissa luvata, että tätä syömällä/ juomalla estät sydäntaudit ja syövän, lisäksi laihdut ja kirkastat älysi? EU:n komission mielestä ei saa. Komissio on ehdottanut direktiiviä, jonka perusajatus tuntuu itsestäänselvyydeltä: mainoksissa ei saa väittää, ei edes epäsuorasti, sellaista, mitä ei pystytä tutkimuksin näyttämään toteen. Lisäksi kiellettäisiin kokonaan laihdutuslupaukset […]

Read more»
 

Sperman puolesta?

30.8.04 Voima Elokuun alkupäivinä Hesari kertoi tiedesivuillaan, että pieni kalalaji nimeltä kolmipiikki on häviämässä Turun edustalta. Mereen liuenneet synteettiset naishormonit saavat tuon kalalajin koiraan menettämään miehisyytensä. Saaristomerellä ui myös särkiä, jotka ovat muuttuneet koiraista naaraiksi. Synteettisiä naishormoneita valuu mereen yhdyskuntien viemäreistä ja ne ovat peräisin ehkäisypillereistä. Mutta myös naaraskaloista on […]

Read more»
 

Geenimuunneltuja kuluttajia?

Vihreän Langan kolumni 7.5.04 Roskaruoalle on kehitettävä selvät varoitusmerkinnät Euroopan unioni on avaamassa portit "geeniruoalle". Sisäänheittotuote on muuntogeeninen maissi. Onko tämä hi tech -maissi kenties tieteen vastaus vauraiden maiden tärkeimpään ravitsemusongelmaan, ylipainoon? Ikävä kyllä ei sinne päinkään. Yhdysvalloissa ihmiset syövät kymmenen prosenttia enemmän kaloreita kuin parikymmentä vuotta sitten. "Minne kaikki […]

Read more»
 

Kuluttajien voitava luottaa kaupan hyllyllä olevien tuotteiden turvallisuuteen

Satu Hassi Turussa 27.4.2004 Arkipäivän turvallisuus on meidän kaikkien perusoikeus. Keskeinen osa tätä on kauppojen hyllyillä olevien tuotteiden turvallisuus. Meidän kuluttajien on voitava luottaa esimerkiksi siihen, että hygienia- ja kosmetiikkatuotteet tai vauvojen lelut eivät sisällä syöpää tai geenimuutoksia aiheuttavia aineita. Samoin meidän on voitava luottaa siihen, että hengitysilmamme tai juomavetemme […]

Read more»
 

EU:n edistettävä terveellisen ruoan markkinointia

– kuluttajaliike ja EU voivat toimia vastapainona miljardien mainoskampanjoille Vuonna 2002 mainontaan käytettiin maailmassa 444 miljardia dollaria. Huolestuttavinta on, että mainontaa suunnataan yhä enemmän lapsille ja nuorille. Esimerkiksi Yhdysvalloissa lapsille suunnattuja televisiomainoksia esitetään vuosittain 40 000, kaksi kertaa niin paljon kuin vuonna 1970. Noin puolet lapsille suunnatuista mainoksista tuputtaa roskaruokaa, […]

Read more»
 

Geenimuunneltuja kuluttajia?

Hämeen Sanomat 14.3.2004 Yhdysvalloissa ihmiset syövät 10 % enemmän kaloreita kuin 20 vuotta sitten. ”Minne kaikki tämä ruoka menee?”, kysyi Worldwatch-instituutin johtaja Christopher Flavin esitellessään tuoretta Maailman tila-raporttia. ”Jos matkustatte Yhdysvaltoihin, vastaus on ilmeinen”, hän jatkoi, ”se päätyy amerikkalaisten vyötärölle.” ”Läski maksaa maltaita”, otsikoi iltapäivälehti pari päivää sitten ja kertoi, […]

Read more»
 

Kysyi parturilta sika

Vihreän Langan kolumni 20.10.00 Kysyi parturilta sika, missä on vika, kun ei ole tukkaa, ei nukan nukkaa. Luulen, ettet arvaa, että viisi partakarvaa riitti peruukiksi. Tämä oiva niksi, jonka parturi keksi, teki sian niin onnelliseksi. Tätä Kirsi Kunnaksen lastenlorua olen usein ladellut, kun tv- tai radiohaastattelija pyytää ääninäytettä. Kohta itselläni […]

Read more»
 

Elämän haavoittuvuudesta

Kolumni Vihreässä Langassa 1.9.2000 Elokuun toisella viikolla kävin mammografiassa ja rintojen ultraäänitutkimuksessa. Viimeksi mainitussa lääkäri alkoi kierrellä yhtä kohtaa kuin kissa kuumaa puuroa. Näin ruudulla epäselvän pienen pyörylän, joka oli ympäristöään tummempi. Lääkäri otti siitä näytteen ohuella neulalla ja selitti, että näitä otetaan paljon, parempi ottaa liikaa kuin liian vähän. […]

Read more»
 

Search from category "Hyvinvointi ja terveys"