Hyvinvointi ja terveys


EU:n edistettävä terveellisen ruoan markkinointia

– kuluttajaliike ja EU voivat toimia vastapainona miljardien mainoskampanjoille Vuonna 2002 mainontaan käytettiin maailmassa 444 miljardia dollaria. Huolestuttavinta on, että mainontaa suunnataan yhä enemmän lapsille ja nuorille. Esimerkiksi Yhdysvalloissa lapsille suunnattuja televisiomainoksia esitetään vuosittain 40 000, kaksi kertaa niin paljon kuin vuonna 1970. Noin puolet lapsille suunnatuista mainoksista tuputtaa roskaruokaa, […]

Lue lisää»
 

Geenimuunneltuja kuluttajia?

Hämeen Sanomat 14.3.2004 Yhdysvalloissa ihmiset syövät 10 % enemmän kaloreita kuin 20 vuotta sitten. ”Minne kaikki tämä ruoka menee?”, kysyi Worldwatch-instituutin johtaja Christopher Flavin esitellessään tuoretta Maailman tila-raporttia. ”Jos matkustatte Yhdysvaltoihin, vastaus on ilmeinen”, hän jatkoi, ”se päätyy amerikkalaisten vyötärölle.” ”Läski maksaa maltaita”, otsikoi iltapäivälehti pari päivää sitten ja kertoi, […]

Lue lisää»
 

Kysyi parturilta sika

Vihreän Langan kolumni 20.10.00 Kysyi parturilta sika, missä on vika, kun ei ole tukkaa, ei nukan nukkaa. Luulen, ettet arvaa, että viisi partakarvaa riitti peruukiksi. Tämä oiva niksi, jonka parturi keksi, teki sian niin onnelliseksi. Tätä Kirsi Kunnaksen lastenlorua olen usein ladellut, kun tv- tai radiohaastattelija pyytää ääninäytettä. Kohta itselläni […]

Lue lisää»
 

Elämän haavoittuvuudesta

Kolumni Vihreässä Langassa 1.9.2000 Elokuun toisella viikolla kävin mammografiassa ja rintojen ultraäänitutkimuksessa. Viimeksi mainitussa lääkäri alkoi kierrellä yhtä kohtaa kuin kissa kuumaa puuroa. Näin ruudulla epäselvän pienen pyörylän, joka oli ympäristöään tummempi. Lääkäri otti siitä näytteen ohuella neulalla ja selitti, että näitä otetaan paljon, parempi ottaa liikaa kuin liian vähän. […]

Lue lisää»
 

Hae kategoriasta "Hyvinvointi ja terveys"