Euroopassa noussut kohu nautana myydystä hevosenlihasta osoittaa, että nykyiset vaatimukset elintarvikkeiden alkuperämerkinnöistä ovat liian lepsut. Jos pakkauksessa pitäisi kertoa kuluttajille valmisruoan pääraaka-aineiden alkuperä, olisi vaikeampi luoda pitkiä hämäriä hankintaketjuja, joiden loppupäässä yrityksetkään eivät tiedä raaka-aineidensa kotimaata. Viimeksi asiaa käsiteltiin EU-parlamentissa vuonna 2011, ja silloin kuluttajille annettavaa tietoa parannettiin, mutta ei […]
Hyvinvointi ja terveys
Ilmansaasteet tappavat
Vastine, julkaistu Hämeen Sanomissa 12.10.2012 Jorma Virtanen arvosteli 5.10. Hämeen Sanomissa otsikolla "numeroleikkiä vakavalla asialla" minua liioiteltujen lukujen antamisesta siitä, miten paljon laivaliikenteen saastepäästöt tappavat ihmisiä. On hyvä, että Virtanenkin näyttää myöntävän perusasian, joka on se, että saasteiden, myös laivojen saasteiden, vähentämisessä on kyse ihmisten hengestä ja terveydestä. […]
Eri arviot ilmansaastekuolemista tukevat toisiaan
Vastine, julkaistu Helsingin Sanomissa 16.9.2012 Kimmo Pietinen arvosteli 15.9. Helsingin Sanomissa minua siitä, että olisin pantannut loppuviikkoon asti sitä, mistä on peräisin arvio, jonka mukaan laivojen ilmansaasteet tappavat Euroopassa 50 000 ihmistä vuodessa. Tosiasiassa toimistostani lähetettiin linkki tanskalaisen CEEH-tutkimuslaitoksen raporttiin heti, kun HS:n toimittaja kyseli lähdettä. Olin hämmästynyt ja harmissani, kun […]
Rikin jälkikatkua – sekä taitavia ja suoraselkäisiä suomalaisia
Paljonko ihmishenkiä säästyy? Minulta on kyselty eri foorumeilla, mistä on peräisin julkisuudessa esittämäni arvio laivojen ilmansaastepäästöjen aiheuttamasta 50 000 ennenaikaisesta kuolemasta. Tässä – jälleen kerran – linkki tietolähteeseen, tanskalaisen Centre for Energy, Environment and Health (CEEH) -tutkimuslaitoksen raporttiin. http://www.ceeh.dk/CEEH_Reports/Report_3/index.html Myös eduskunnan ympäristövaliokunnan rikkidirektiivistä antamassa lausunnossa todetaan päästövähennysten terveyshyödyt. Valiokunta kuuli […]
Pekkarinen oli lyömässä Itämeren rikkirajoja lukkoon
Vastine, julkaistu Suomenmaassa 14.9.2012 Suomenmaassa 13.9. Mauri Pekkarinen moittii suomalaismeppejä, jotka "ympäristöhurmiossaan toimivat maan etuja vastaan" ns. rikkidirektiivissä. Tämä on kyllä hurskastelun huippu. Itämeren uudet rikkirajat, joista nyt jälkikäteen valitetaan, lyötiin lukkoon vuonna 2008 kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Tämän päätöksen hyväksyi Suomen puolesta Vanhasen toinen hallitus, jossa Pekkarinen istui elinkeinoministerinä. IMO:n […]
Laivojen saasteiden vähentäminen säästää ihmishenkiä – myös siirtyminen moderniin puhtaampaan laivateknologiaan nopeutuu
Niin sanottu laivarikkidirektiivi hyväksyttiin tänään EU-parlamentin täysistunnossa äänin 606 puolesta, 55 vastaan, 13 tyhjää. Alla oleva perustuu täysistunnossa käyttämiini kahteen puheenvuoroon. EU-parlamentin neuvottelutiimin erinomaisella yhteistyöllä saimme parannettua direktiiviä huomattavasti, sekä ihmisten terveyden suojelun että teollisuuden kustannusvaikutusten pehmentämisen näkökulmasta, verrattuna komission esitykseen. Tällä direktiivillä saatetaan IMO:ssa vuonna 2008 sovitut laivojen uudet […]
Puheenaihe: Rikkidirektiivi säästää henkiä
Jopa puolen miljoonan ihmisen arvioidaan kuolevan joka vuosi Euroopassa ilmansaasteiden takia, lähinnä sydän- ja keuhkosairauksiin. Laivojen päästöjen osuudeksi tästä arvioidaan 50 000. Hengittämämme ilma on muutamassa vuosikymmenessä kuitenkin puhdistunut paljon. Sen näkee omin silmin lumesta, joka vielä 1970- ja 1980-luvuilla Tampereellakin muuttui likaisen harmaaksi paljon nopeammin kuin nyt. Autoissa on […]
Vastine: Laivojen rikkirajoista sovittiin jo 2008
Metsäteollisuuden Juha Vanhainen arvosteli 25.6. Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa EU:n rikkidirektiiviä, jolla hänen mukaansa ollaan ajamassa suomalaista paperiteollisuutta alas. Vanhainen sivuutti kaksi perusasiaa. Ensinnäkin laivojen uudet rikkirajat on päätetty Kansainvälisessä Merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Toiseksi kysymys on ihmisten hengen ja terveyden suojelemisesta. IMO päätti tiukennetuista rikkirajoista vuonna 2008, jolloin Matti Vanhasen hallitus […]
Vastine: Laivojen rikkirajat suojelevat terveyttämme
Matti Viialainen arvosteli Itä- ja Länsi-Savo-lehdissä 16.6. EU:n rikkidirektiiviä, jolla hänen mukaansa ollaan ajamassa suomalaista teollisuutta alas. Viialainen sivuutti kaksi perusasiaa. Ensinnäkin Itämeren uudet rikkirajat on päätetty Kansainvälisessä Merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Toiseksi kysymys on ihmisten hengen ja terveyden suojelemisesta. IMO päätti tiukennetuista rikkirajoista vuonna 2008. Matti Vanhasen hallitus hyväksyi päätöksen […]
Ilmansaasteet liian usein kuolinsyynä Euroopassa
Satu Hassi puhui 4.6. Green Week -konferenssin avajaisissa puhtaan ilman arvosta ja ilmansaasteiden terveyshaitoista. Lue englanninkielinen puhe kokonaisuudessaan.