Kolumni Vihreässä Langassa 12.11.10 Niitä, jotka ammatikseen yrittävät kääntää sekä vaaleissa äänensä antavien kansalaisten että valittujen päätä, riittää tosi paljon. Mitä paremmin ison rahan lobbarit onnistuvat, sitä harvainvaltaisempi yhteiskuntamme tosiasiassa on. Suomessa on käynyt selväksi ainakin, että isojen puolueiden vaalikampanjoihin on annettu isoja ja salaisia avustuksia, ja myös se, että silkalla […]
Demokratia, avoimuus ja lobbaus
Pukit kaalimaalla ja asiantuntijatieto
Kolumni TEK-lehdessä 12.3.2010 Kuva Suomesta maailman vähiten korruptoituneena maana on nopeasti muuttunut, kun eturyhmien ja firmojen kytkentöjä päättäjiin on kuorittu esiin kerros kerrokselta. Ensin paljastui salaista vaalirahoitusta kummisetineen ja sitten ydinvoimapäätöksen jäävi valmistelija. Viime viikolla Hesari paljasti VTT:n teknologiajohtajan kytkyn turvebisnekseen. Kuinka ollakaan, juuri VTT:n selvityksillä perusteltiin energiaveromalli, jossa kivihiiltä […]
Saako Italian tiedotusvälineiden vapaudesta puhua?
21.10.2009 täysistunnossa äänestettiin Italian tiedotusvälineiden vapaudesta. Ensin äänestettiin oikeistoryhmittymän (EPP, ECR, EFD) ehdotuksesta, joka olisi suoranaisesti asettunut tukemaan Berlusconia väittämällä, että tiedotusvälineiden vapaus Italiassa ei ole millään tavalla uhattuna. Puolesta: Essayah, Itälä, Pietikäinen Vastaan: Haglund, Manner, Takkula, Jaakonsaari, Repo, Hassi,Hautala Tyhjää: Soini, Korhola Poissa: Jäätteenmäki Vastaehdotuksesta eli vihreiden, […]
Lobbaus on EU:ssa avoimuuden musta aukko
Pari viikkoa sitten USA:ssa uutisoitiin, että sikäläinen fossiilibisnes (kivihiili-, öljy- ja kaasufirmat) on nostanut lobbausbudjettiaan puolella, 45 miljoonaan dollariin. Tavoitteena on vaikuttaa parhaillaan kongressin käsittelyssä olevaan ilmastolakiehdotukseen (lue: vesittää se). USA:ssa on laki nimeltään Lobbying Disclosure Act. Se vaatii lobbausta harjoittavia tahoja ilmoittamaan julkiseen rekisteriin budjetin, jolla lobbaavat, asiat, joihin […]
Lobbarit kärähtivät valheista
Autoteollisuuden lobbarit ovat tällä viikolla jääneet valheesta kiinni. Kaksi vuotta sittenhän EU-parlamentissa käytiin tosi kuuma kädenvääntö autojen hiilidioksidipäästörajoista. EU-komissio oli ehdottanut, että vuonna 2012 myytävien henkilöautojen keskimääräinen päästö ei saisi olla yli 130 grammaa kilometriltä. Vaikka komission ehdotus oli jo vesitetty verrattuna siihen, mitä autoteollisuus oli aikaisemmin vapaaehtoisesti luvannut (120 g/km […]