Avainsanan arkistot: rikkipäästöt


Ilmansaasteet tappavat

Vastine, julkaistu Hämeen Sanomissa 12.10.2012 Jorma Virtanen arvosteli 5.10. Hämeen Sanomissa otsikolla "numeroleikkiä vakavalla asialla" minua liioiteltujen lukujen antamisesta siitä, miten paljon laivaliikenteen saastepäästöt tappavat ihmisiä.   On hyvä, että Virtanenkin näyttää myöntävän perusasian, joka on se, että saasteiden, myös laivojen saasteiden, vähentämisessä on kyse ihmisten hengestä ja terveydestä.   […]

Read more»
 

Oikeus terveyteen – vai saastutukseen?

Oikeus saastuttaa on Suomen elintärkeä kansallinen etu, näin voisi päätellä laivojen uusien saasterajojen nostattamasta kohusta. Ei ole ensimmäinen kerta, kun teollisuus valittaa saasteiden suitsimisen johtavan perikatoon. Miten oikeaan aikaisemmat "susi tulee" -ennusteet ovat osuneet? 2008 EU:ssa väännettiin kättä henkilöautojen hiilidioksidirajoista. Räväkimmät lobbarit sanoivat ehdotettuja päästörajoja fysiikan lakien vastaisiksi, maltillisemmat väittivät […]

Read more»
 

Rikin jälkikatkua – sekä taitavia ja suoraselkäisiä suomalaisia

Paljonko ihmishenkiä säästyy? Minulta on kyselty eri foorumeilla, mistä on peräisin julkisuudessa esittämäni arvio laivojen ilmansaastepäästöjen aiheuttamasta 50 000 ennenaikaisesta kuolemasta. Tässä – jälleen kerran – linkki tietolähteeseen, tanskalaisen Centre for Energy, Environment and Health (CEEH) -tutkimuslaitoksen raporttiin. http://www.ceeh.dk/CEEH_Reports/Report_3/index.html Myös eduskunnan ympäristövaliokunnan rikkidirektiivistä antamassa lausunnossa todetaan päästövähennysten terveyshyödyt. Valiokunta kuuli […]

Read more»
 

Pekkarinen oli lyömässä Itämeren rikkirajoja lukkoon

Vastine, julkaistu Suomenmaassa 14.9.2012 Suomenmaassa 13.9. Mauri Pekkarinen moittii suomalaismeppejä, jotka "ympäristöhurmiossaan toimivat maan etuja vastaan" ns. rikkidirektiivissä. Tämä on kyllä hurskastelun huippu. Itämeren uudet rikkirajat, joista nyt jälkikäteen valitetaan, lyötiin lukkoon vuonna 2008 kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Tämän päätöksen hyväksyi Suomen puolesta Vanhasen toinen hallitus, jossa Pekkarinen istui elinkeinoministerinä. IMO:n […]

Read more»
 

Laivojen saasteiden vähentäminen säästää ihmishenkiä – myös siirtyminen moderniin puhtaampaan laivateknologiaan nopeutuu

Niin sanottu laivarikkidirektiivi hyväksyttiin tänään EU-parlamentin täysistunnossa äänin 606 puolesta, 55 vastaan, 13 tyhjää. Alla oleva perustuu täysistunnossa käyttämiini kahteen puheenvuoroon. EU-parlamentin neuvottelutiimin erinomaisella yhteistyöllä saimme parannettua direktiiviä huomattavasti, sekä ihmisten terveyden suojelun että teollisuuden kustannusvaikutusten pehmentämisen näkökulmasta, verrattuna komission esitykseen. Tällä direktiivillä saatetaan IMO:ssa vuonna 2008 sovitut laivojen uudet […]

Read more»
 

Niinhän siinä kävi…

Niinhän siinä kävi: Itämeren uudet rikkipäästörajat tappavat teollisuuden Suomesta. Kaiken kukkuraksi tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun teollisuus kuolee Suomesta. 1960-luvulla asiat olivat vielä mallillaan. Paperitehtaiden vieressä järvet olivat ruskeaa puuroa. Jämsän rannoilla Päijänteessä uimisesta sai ihottumaa. Valkeakosken tehtaat haisivat sopivalla tuulella Tampereelle asti. Kaupungeissa uudesta lumesta tuli parissa päivässä […]

Read more»
 

Ympäristönsuojelu hyödyttää taloutta

"Uudet ympäristövaatimukset tappavat teollisuuden" on usein toistuva väite. Tutkimus ja käytännön kokemus antavat kuitenkin toisenlaisen kuvan. Jo 1990-luvulla yksi johtavista kilpailukyvyn tutkijoista, yhdysvaltalainen professori Michael Porter esitti eri maiden kehitystä analysoituaan, että ympäristönsuojelu parantaa kilpailukykyä. Myös taloustieteen Nobelilla palkittu Paul Krugman korostaa, että ympäristönormeista tinkiminen ei tekisi ihmisistä rikkaampia, vaan […]

Read more»
 

Rikinkatkua

Rikin oksidien päästöjen pienentäminen tulee järjettömän kalliiksi. Kilpailukyky menee, teollisuutemme joutuu siirtymään lepsumman ympäristönsuojelun maihin. Työpaikat katoavat. Näin sanottiin 1980-luvulla. Ja ihan samaa sanotaan taas nyt. 1980-luvulla puhuttiin voimalaitosten ja tehtaiden päästöistä. Happosateet syövyttivät peltikattoja ja historiallisia monumentteja. Havupuut harsuuntuivat, osa järvistä happamoitui niin että herkimmät kalalajit hävisivät. Sittemmin tehtaanpiipuista […]

Read more»
 

Terveys ja Pohjola voittivat rikkiäänestyksessä

EU-parlamentin ympäristövaliokunta otti tänään kantaa laivarikkidirektiiviin, josta on sanailtu kipakastikin. Lopputulos oli voitto sekä ihmisten terveyden että pohjoisen Euroopan kannalta. Valiokunta tuki kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa sovittuja tiukennettuja rikkirajoja Itämerelle, Pohjanmerelle ja Englannin kanaaliin. Mutta valiokunta haluaa tiukentaa päästörajoja myös Etelä-Euroopassa. Valiokunnan kokouksen lähetessä meni aika jännittäväksi. Olimme eri ryhmien neuvottelijoiden […]

Read more»
 

Laivojen rikkiraja on sovittu IMO:ssa

Kauppalehden pääkirjoitus 2.5. kertoi EU:n  ns. rikkidirektiivin heikentävän Suomen merikuljetusten kilpailukykyä. Kirjoituksessa on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Laivapolttoaineen rikkiraja 0,1 prosenttia vuodesta 2015 alkaen on sovittu vuonna 2008 kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa.  Pääkirjoituksessa viitataan vuonna 2005 säädettyyn laivapolttoaineen rikkipitoisuutta rajoittavaan direktiiviin, jonka esittelijä olin Euroopan parlamentissa. Sillä EU pani toimeen […]

Read more»