Avainsanan arkistot: rikkidirektiivi


Saasteiden vähenemisestä hyötyvät terveys ja talous

Mielipidekirjoitus Pohjalaisessa 5.4.2016 Nimimerkki ”Entinen maalaispoika” (Pohjalainen 4.4.) kertoi Satu Hassin ”riemuinneen” laivojen rikkidioksidipäästödirektiivistä, joka ”koski vain Itämerta ja lähinnä Suomea”. Viime vuoden alusta alkaen laivojen saastepäästörajat tiukkenivat. Se perustui kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n vuonna 2008 tekemään päätökseen, eli kansainvälisen merilain muutokseen. IMO:ssa päätöksiä tekevät maailman merenkulkumaiden hallitukset. Merten päästörajoitusalueilla, joihin […]

Lue lisää»
 

Rikkirajojen tiukkeneminen tuo Suomelle myös työtä

Martin Saarikangas heitti Satakunnan kansassa 9.2.13 roppakaupalla syytöksiä minua kohtaan. Hänellä on väärät tiedot sekä rikkidirektiivin sisällöstä että minun roolistani asiassa – kuten myös päästökaupasta ja tuulivoimasta. Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin (sekä USAn ja Kanadan molempien rannikoiden) laivojen 0,1% rikkirajasta on Suomessa valitettu paljon. Tätä asiaa ei kuitenkaan ratkaistu […]

Lue lisää»
 

Rikki ja Talvivaara

Syksyn uutisissa kaksi ympäristöasiaa on ollut ylitse muiden: rikkidirektiivi ja Talvivaara. Rikkidirektiivin on väitetty tappavan Suomen teollisuuden. Tätä tuli alkusyksystä joka tuutin täydeltä sellaisella voimalla, että rikkidirektiiviä haluavat firmat uskalsivat puhua vain suljettujen ovien takana. Talvivaaran tapahtumat puolestaan opettavat, että ympäristönsuojelun laiminlyönti maksaa lopulta paljon enemmän kuin vastuullinen suhtautuminen, lopulta […]

Lue lisää»
 

Ilmansaasteet tappavat

Vastine, julkaistu Hämeen Sanomissa 12.10.2012 Jorma Virtanen arvosteli 5.10. Hämeen Sanomissa otsikolla "numeroleikkiä vakavalla asialla" minua liioiteltujen lukujen antamisesta siitä, miten paljon laivaliikenteen saastepäästöt tappavat ihmisiä.   On hyvä, että Virtanenkin näyttää myöntävän perusasian, joka on se, että saasteiden, myös laivojen saasteiden, vähentämisessä on kyse ihmisten hengestä ja terveydestä.   […]

Lue lisää»
 

Rikin jälkikatkua – sekä taitavia ja suoraselkäisiä suomalaisia

Paljonko ihmishenkiä säästyy? Minulta on kyselty eri foorumeilla, mistä on peräisin julkisuudessa esittämäni arvio laivojen ilmansaastepäästöjen aiheuttamasta 50 000 ennenaikaisesta kuolemasta. Tässä – jälleen kerran – linkki tietolähteeseen, tanskalaisen Centre for Energy, Environment and Health (CEEH) -tutkimuslaitoksen raporttiin. http://www.ceeh.dk/CEEH_Reports/Report_3/index.html Myös eduskunnan ympäristövaliokunnan rikkidirektiivistä antamassa lausunnossa todetaan päästövähennysten terveyshyödyt. Valiokunta kuuli […]

Lue lisää»
 

Laivojen saasteiden vähentäminen säästää ihmishenkiä – myös siirtyminen moderniin puhtaampaan laivateknologiaan nopeutuu

Niin sanottu laivarikkidirektiivi hyväksyttiin tänään EU-parlamentin täysistunnossa äänin 606 puolesta, 55 vastaan, 13 tyhjää. Alla oleva perustuu täysistunnossa käyttämiini kahteen puheenvuoroon. EU-parlamentin neuvottelutiimin erinomaisella yhteistyöllä saimme parannettua direktiiviä huomattavasti, sekä ihmisten terveyden suojelun että teollisuuden kustannusvaikutusten pehmentämisen näkökulmasta, verrattuna komission esitykseen. Tällä direktiivillä saatetaan IMO:ssa vuonna 2008 sovitut laivojen uudet […]

Lue lisää»
 

Vaikuttaminen laivarikkiin ollut tosi outoa

[Hakasuluissa kohdat, joita Talouselämä ei julkaissut.] Talouselämässä 26 ja 28/2012 Olli Ainola ja Mika Nykänen kirjoittivat ns rikkidirektiivistä. Ainola ihmetteli, mistä suomalaiset lobbarit saavat palkkaa, kun eivät onnistuneet kääntämään Satu Hassin päätä. Minäkin ihmettelen lobbarien toimintaa, koska he ovat levittäneet harhaluuloa, että Itämeren uusi rikkiraja olisi kiinni EU-direktiivistä saati minusta. […]

Lue lisää»
 

Keuhkot kiittävät laivojen päästöjen vähentämisestä

Rikkisopu varmistui tänään Myöhään viime viikon tiistaina EU-parlamentin ja ministerineuvoston neuvottelijat saivat hierottua alustavan sovun niin sanotusta laivarikkidirektiivistä. Seuraavana päivänä asia jäi kuitenkin EU:n jäsenmaiden hallitusten ja komission välisen ikuisuuskiistan panttivangiksi ja puheenjohtajamaa Tanska antoi näille tähän päivään asti aikaa ilmoittaa lopulliset kantansa. (Ikuisuuskiista koskee sitä, päätetäänkö direktiiviä tarkentavat säädökset […]

Lue lisää»
 

Keuhkot kiittävät laivojen saasteiden vähentämistä

Alustava sopu jäi tänään ”uskonkiistan” panttivangiksi Myöhään eilen illalla EU-parlamentin ja ministerineuvoston neuvottelijat saivat hierottua alustavan sovun niin sanotusta laivarikkidirektiivistä. Tänään illansuussa asia jäi kuitenkin EU:n jäsenmaiden hallitusten ja komission välisen ikuisuuskiistan panttivangiksi. Sitä, mistä tässä ikuisuuskiistassa on kyse, on niin vaikea selittää ulkopuoliselle, että jopa hallitusten ja komission omat […]

Lue lisää»
 

Rikinkatkua

Rikin oksidien päästöjen pienentäminen tulee järjettömän kalliiksi. Kilpailukyky menee, teollisuutemme joutuu siirtymään lepsumman ympäristönsuojelun maihin. Työpaikat katoavat. Näin sanottiin 1980-luvulla. Ja ihan samaa sanotaan taas nyt. 1980-luvulla puhuttiin voimalaitosten ja tehtaiden päästöistä. Happosateet syövyttivät peltikattoja ja historiallisia monumentteja. Havupuut harsuuntuivat, osa järvistä happamoitui niin että herkimmät kalalajit hävisivät. Sittemmin tehtaanpiipuista […]

Lue lisää»