Avainsanan arkistot: laivaliikenne


Miksi teollisuus aloitti rikkilobbauksen vasta kun päätös oli jo tehty?

Metsäteollisuuden Timo Jaatinen on kommentoinut rikkidirektiivistä esittämiäni faktoja. Tässä vastaukseni Jaatiselle: Olen Jaatisen esittämistä periaatteista valtaosin samaa mieltä. Mutta yksinkertainen kysymys: Miksi Suomen teollisuuden etujärjestöt eivät nostaneet Itämeren rikkirajoista meteliä silloin kun asia oli päätettävänä IMOssa (kansainvälisessä merenkulkujärjestössä) vaan vasta sen jälkeen kun päätös oli tehty? Eivät kai teollisuuden etujärjestöt […]

Read more»
 

Pekkarinen oli lyömässä Itämeren rikkirajoja lukkoon

Vastine, julkaistu Suomenmaassa 14.9.2012 Suomenmaassa 13.9. Mauri Pekkarinen moittii suomalaismeppejä, jotka "ympäristöhurmiossaan toimivat maan etuja vastaan" ns. rikkidirektiivissä. Tämä on kyllä hurskastelun huippu. Itämeren uudet rikkirajat, joista nyt jälkikäteen valitetaan, lyötiin lukkoon vuonna 2008 kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Tämän päätöksen hyväksyi Suomen puolesta Vanhasen toinen hallitus, jossa Pekkarinen istui elinkeinoministerinä. IMO:n […]

Read more»
 

Vastine: Laivojen rikkirajoista sovittiin jo 2008

 Metsäteollisuuden Juha Vanhainen arvosteli 25.6. Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa EU:n rikkidirektiiviä, jolla hänen mukaansa ollaan ajamassa suomalaista paperiteollisuutta alas. Vanhainen sivuutti kaksi perusasiaa. Ensinnäkin laivojen uudet rikkirajat on päätetty Kansainvälisessä Merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Toiseksi kysymys on ihmisten hengen ja terveyden suojelemisesta.   IMO päätti tiukennetuista rikkirajoista vuonna 2008, jolloin Matti Vanhasen hallitus […]

Read more»
 

Ust-Lugan sataman tilanne Venäjällä

Komission vastaus» Kirjallinen kysymys komissiolle Satu Hassi, Indrek Tarand (Vihreät/EVA) 08.05.2012 Itämerellä sijaitsevan venäläisen Ust-Lugan sataman telakka sortui marraskuussa 2011. Sekalaisten korjaustöiden jälkeen venäläiset sanomalehdet kertoivat, että kaksi öljyterminaaleista avattiin maaliskuussa 2012 öljyn ja öljytuotteiden käsittelyä varten. Satama on Venäjälle strategisesti tärkeä, koska se on päätepiste toiselle Itämeren halki kulkevalle […]

Read more»
 

Rikinkatkua

Rikin oksidien päästöjen pienentäminen tulee järjettömän kalliiksi. Kilpailukyky menee, teollisuutemme joutuu siirtymään lepsumman ympäristönsuojelun maihin. Työpaikat katoavat. Näin sanottiin 1980-luvulla. Ja ihan samaa sanotaan taas nyt. 1980-luvulla puhuttiin voimalaitosten ja tehtaiden päästöistä. Happosateet syövyttivät peltikattoja ja historiallisia monumentteja. Havupuut harsuuntuivat, osa järvistä happamoitui niin että herkimmät kalalajit hävisivät. Sittemmin tehtaanpiipuista […]

Read more»
 

Haavoittuva Arktis

Pohjoisen jäämeren pinnalta monivuotinen jää on lähestulkoon hävinnyt. Myös mannerjään sulaminen kiihtyy. Kun pohjoisten alueiden lunta ja jäätä sulaa, paljastuva maa ja vesi imevät aiempaa enemmän auringon säteilemää energiaa, mikä kiihdyttää ilmastonmuutosta entisestään. Luoteisväylä Pohjoisen jäämeren kautta Atlantilta Tyynellemerelle aukeni ensimmäisen kerran elokuussa 2007. Merijään väheneminen ja oheneminen on käynnistänyt […]

Read more»
 

Terveys ja Pohjola voittivat rikkiäänestyksessä

EU-parlamentin ympäristövaliokunta otti tänään kantaa laivarikkidirektiiviin, josta on sanailtu kipakastikin. Lopputulos oli voitto sekä ihmisten terveyden että pohjoisen Euroopan kannalta. Valiokunta tuki kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa sovittuja tiukennettuja rikkirajoja Itämerelle, Pohjanmerelle ja Englannin kanaaliin. Mutta valiokunta haluaa tiukentaa päästörajoja myös Etelä-Euroopassa. Valiokunnan kokouksen lähetessä meni aika jännittäväksi. Olimme eri ryhmien neuvottelijoiden […]

Read more»
 

Laivojen rikkiraja on sovittu IMO:ssa

Kauppalehden pääkirjoitus 2.5. kertoi EU:n  ns. rikkidirektiivin heikentävän Suomen merikuljetusten kilpailukykyä. Kirjoituksessa on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Laivapolttoaineen rikkiraja 0,1 prosenttia vuodesta 2015 alkaen on sovittu vuonna 2008 kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa.  Pääkirjoituksessa viitataan vuonna 2005 säädettyyn laivapolttoaineen rikkipitoisuutta rajoittavaan direktiiviin, jonka esittelijä olin Euroopan parlamentissa. Sillä EU pani toimeen […]

Read more»