Iso tupakka taistelee miljardeistaan

Print PDF Email

Jo jonkin aikaa poliittisissa puheissa ovat vilahdelleet ilmaisut ”big oil” (isot kansainväliset öljy-yhtiöt) ja ”big pharma” (isot lääkeyhtiöt). Saman sarjan uudempiin kuuluu ”big data” (puhelin- ja nettiyhtiöt kuten Google ja Facebook ja tieto jota niille kertyy käyttäjistään). Uusin näkemäni on ”big tobacco”, isot ylikansalliset tupakkayhtiöt.

Tupakka tappaa, EUssa tupakan arvioidaan tappavan vuosittain lähes 700 000 ihmistä ennenaikaisesti.

Mutta myös ”iso tupakka” taistelee olemassaolostaan – ja miljardivoittojensa puolesta.

EUn tupakkadirektiivi on uusittavana. Komissio sekä EU-parlamentin ympäristö- ja kansanterveysvaliokunta haluavat tiukentaa tupakan markkinoinnin sääntöjä tavalla, joka vaikeuttaisi erityisesti nuorten houkuttemista nikotiinikoukkuun.

Tupakkateollisuus tietää, että sen vanhat vakiasiakkaat kuolevat ennen pitkää, iso osa heistä tupakan takia. Ilman uusia nuoria tupakoijia bisnes kuihtuu. Tupakkateollisuus ei jätä yhtään kiveä jätetä kääntämättä taistelussaan uusia rajoituksia vastaan.

Suomessa Philip Morris on pannut savukepakkauksiin propagandalipukkeita siinä toivossa että tupakoijat lähettävät viestivyöryn mepeille vastustamaan samoja muutoksia, joita tupakkateollisuuskin vastustaa. Minusta on hyvä asia, että Valvira on päättänyt selvittää, rikkooko Philip Morris kampanjallaan nykyistä Suomen lakia.

Jos tupakkadirektiviä tiukennetaan ehdotetulla tavalla, usean miljardin arvoiset markkinat Euroopassa tulevat kutistumaan. EU-parlamentin piti äänestää asiasta täysistunnossaan ensi viikolla.

Torstaina ”iso tupakka” sai erävoiton, kun EU-parlamentin oikeistoryhmät ajoivat läpi tupakkadirektiiviäänestyksen lykkäämisen. Virallinen perustelu oli Saksan vaalit. Tosiasiassa tupakkateollisuus haluaa lisäaikaa lobatakseen meppejä nuppi nupilta taivuttaakseen mahdollisimman monta puolelleen.

Eri puolilla maailmaa USA:sta Eurooppaan ja Australiaan tiukennetut lait rajoittavat tupakointia, tupakan myyntiä ja mainontaa. Tämä on oikeasti tepsinyt: syöpäkääryleiden käryttely on vähentynyt, eikä sillä enää ole hohdokasta, rennon elämän ja vapauden leimaa. Päinvastoin, tupakansavu tuoksuu pikemminkin epäonnistumiselta.

Noin puolet kroonisista tupakoijista kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Valtaosa tupakoijista haluaisi lopettaa. Mutta se ei ole helppoa, koska nikotiini on hyvin voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava aine.

Tupakan markkinointi on kirjaimellisesti kuoleman kauppaamista.

Valtaosa kroonisista tupakoijista on aloittanut sauhuttelun nuorina, 70 % alle 18-vuotiaina ja peräti 94 % alle 25-vuotiaina. Strateginen ydinkysymys onkin tarttua niihin keinoihin, joilla teollisuus koukuttaa nuoria nikotiiniriippuvuuden ansaan.

Teollisuus houkuttelee uusia nuoria tupakkakoukkuun houkuttelevilla pakkauksilla sekä erilaisilla maku- ja lisäaineilla. Nuoria, etenkin tyttöjä, houkutellaan pienillä koreilla pakkauksilla, joiden pinkki, kulta ja muut kirkkaat värit tuovat mieleen pikemminkin huulipunapakkauksen.

Koska tupakka maistuu pahalta – ainakin jos ei ole ennen polttanut – teollisuus haluaa alentaa tupakoinnin aloittamisen kynnystä makuaineilla, kuten mentolilla tai hedelmäaromeilla, tai sekoittamalla tupakkaan vitamiineja tai piristeitä, kuten kofeiinia tai tauriinia, liimatakseen tuotteeseensa terveellisyyden tai piristävyyden mielikuvan.

EU-parlamentin ympäristö- ja kansanterveysvaliokunta haluaa kieltää nuoriin vetoavat pienet savukepakkaukset ja vaatii, että pakkausten pinta-alasta 75 % pitää olla terveysvaroitusta. Valiokunta haluaa kieltää myös aromiaineet ja muunkinlaisen harhaanjohtamisen, esimerkiksi ohuet savukkeet, sekä myös tupakan nettimyynnin rajojen yli.

Yksi erityisen kiistelty asia on sähkötupakka. Sen valmistajat kannustavat nettisivuillaan asiakkaitaan pommittamaan meppejä viesteillä, jotka vastustavat sähkötupakan rekisteröintiä lääkkeeksi. Tätä postia onkin tullut aika lailla.

Sähkötupakka puoltaa paikkaansa tupakoinnista irtautumisen apuna. Mutta ei ole hyvä, jos sähkötupakasta syntyy uusi kanava houkutella ihmisiä nikotiinikoukkuun.  Monissa maissahan sähkötupakkaa markkinoidaan voimakkaasti nimenomaan nuorille, tyyliin että sillä voi kokea tupakoinnoin ”kicksit” ilman terveysvaaroja.

Nikotiini aiheuttaa voimakkaasti riippuvuutta, vaikka sen saisi sähkötupakasta. Siksi kannatan samaa kuin EU-parlamentin valiokunnan enemmistö, eli että sähkötupakka pitää – muutaman vuoden siirtymäajan jälkeen – rekisteröidä lääkkeeksi, kuitenkin kevennetyllä menettelyllä, josta kallein osa eli ihmisillä tehtävät kliiniset kokeet jäisivät pois.

Lääkkeeksi rekisteröinti tarkoittaisi sitä, että sähkötupakkaa saisi myydä, muttei mainostaa.

Niille, jotka oikeasti tarvitsevat apua tupakoinnin lopettamiseen sähkötupakka olisi saatavilla, aivan vastaavasti kuin nikotiinipurukumi, jota saa tavallisista kaupoista.

Ilokseni myös Suomen hallitus on kannattanut tiukkaa terveyden puolustamisen linjaa tupakkadirektiivissä. Suomen omaan lainsäädäntöönhän on kirjattu tavoitteeksi lopettaa tupakointi Suomessa kokonaan aikaa myöten. Jotta tämä toteutuisi, olennaista on estää tupakkateollisuutta koukuttamasta uusia nuoria liekanaruunsa.

Kolumni Hämeen Sanomille 6.9.2013