Bisneskoalitio tukee EU:n ilmastopakettia

Print PDF Email

Tämän päivän erikoisuus oli tiedotustilaisuus, jonka järjesti ”ilmastoryhmäksi” itseään kutsuva yritysryhmä. He olivat pyytäneet mukaan niitä meppejä, jotka toimivat EU:n ilmastopakettiin kuuluvien lakiehdotusten raportööreinä.

”Ilmastoryhmän” edustaja sanoi, että päästötavoitteiden pitää perustua tieteeseen, eikä ”poliittiseen taloustieteeseen”. Tämä bisneskoalitio tukee EU:n ilmastopakettia ja kannattaa sen perusperiaatteiden säilyttämistä.

Päästökaupan raportööri Avril Doyle näytti minulle tiedotetta puolalaisesta tutkimuksesta, jossa kiistetään Puolan hallituksen kauhupropaganda päästökaupasta. Puolan hallitushan väittää, että maan talous menee pyllylleen, jos sähköntuotanto joutuu ostamaan päästöoikeutensa. Gdanskin taloustieteellisen tutkimuslaitoksen mukaan nämä Puolan hallituksen väitteet ovat vahvasti liioiteltuja. Ne perustuvat sikäläisen teollisuusjärjestön teettämään selvitykseen, jossa yliarvioidaan päästökaupan kuluja ja sivuutetaan hyödyt kokonaan. Tuossa Puolan teollisuusjärjestön teettämässä selvityksessä muun muassa unohdetaan, että päästöoikeuksista huutokaupalla maksetut rahat eivät katoa mustaan aukkoon, vaan ne ovat tuloa valtiolle, ja lisäksi tuossa selvityksessä aliarvioidaan uusiutuvan energian mahdollisuudet Puolassa.

Istunnossa käsiteltiin muun muassa EU:n maatalouspolitiikan ”terveystarkastus”. Siinä parlamentin enemmistö kannatti sitä, että tupakan viljelyn tukemista jatketaan. Tämä on mielestäni täydellisen hölmöä, ja aikamoisen ironista myös, kun kokonaisuutta kutsutaan ”terveystarkastukseksi”.

Istunnossa puhui kunniavieraana brittiläisen kansainyhteisön päärabbi, sir Jonathan Sacks. Tämä kuului uskontojen dialogi-sarjaan, jonka parlamentti on käynnistänyt. Rabbi totesi muun muassa, että ihmisen identiteetti perustuu dialogiin. Tämä kuvaa sekin, että luomiskertomuksessa Aatamin pitää oppia vaimonsa nimi ennen kuin hän saa tietää oman nimensä.

Lounastin niiden yritysten edustajien kanssa, jotka järjestivät ”ilmastofirmojen” tiedotustilaisuuden. He kertoivat käyneensä myös Japanissa ja tavanneensa siellä edustajia firmoista, jotka olivat kertoneet harkitsevansa julkista pesäeroa Japanin ”Elinkeinoelämän keskusliiton” kanssa. Viimeksi mainittu pulja on tosi vanhoillinen ilmastoasioissa.

Istunnossa keskusteltiin iltapäivällä rypäleaseet kieltävästä sopimuksesta. Yksi päätöslauselmaehdotuksen ensimmäisistä allekirjoittajista, oikeiston oikeistoon kuuluvan UEN-ryhmän jäsen Valdis Kristovskis kertoi olevansa Latvian entinen puolustusministeri ja olleensa viemässä maataan NATO:on, ja pitävänsä rypäleaseista luopumista välttämättömänä. Italialainen konservatiivi Stefano Zappala sanoi itsellään olevan sotilastausta. Hän sanoi kannattavansa rypäleaseiden kieltämistä muun muassa siksi, että niiden ammukset voivat jäädä pitkiksi ajoiksi maahan piilemään, ja vammauttaa lapsia ja nuoria.

Brittikonservatiivi Charles Tannock korosti, ettei ole mikään pasifisti ja sen tietää jokainen, joka häntä vähänkään tuntee, mutta katsovansa, että sodankäynnissäkin kuuluu olla kiellettyjä asioita. Rypäleaseiden käyttö kuuluu kauhistuttavimpiin sodankäynnin muotoihin. Maahan jääneistä räjähtämättömistä ammuksista ei edes teoriassa voi tehdä karttoja, toisin kuin miinoista. Lapset ovat poimineet näitä ammuksia, luullen niitä leluiksi, ja menettäneet raajansa, tai jopa henkensä.

Tällaista keskustelua suomalainen ei voi kuunnella kuin korvat punaisina.

Venäjä aikoo rakentaa ydinvoimalan Venezuelaan. Ydinvoiman renessanssi etenee vähän eri suunnilla kuin ydinvoiman maineen kannalta olisi suotuisaa.

Lester Brownin johtama Earth Policy -instituutti kertoo tiedotteessaan USA:n energiaministeriön alaisen Pacific Northwest National Laboratoryn selvityksestä, jonka mukaan jos kaikki USA:n autot olisivat ”plug in hybridejä” (eli siis hybridiautoja, joiden akkua voi ladata myös sähköverkosta), niin USA:n nykyinen sähköntuotantojärjestelmä pystyisi tuottamaan 70 % näiden autojen tarvitsemasta energiasta. Plug in hybridien hyötysuhde ”lähteestä pyörään” eli alkuperäisestä energianlähteestä auton pyörään mitattuna on melkein kolminkertainen verrattuna normaaliin polttomoottoriautoon. Jos esimerkiksi ajatellaan maakaasun käyttöä liikenteen energianlähteenä, niin samasta maakaasumäärästä saadaan käyttövoima kolminkertaiselle määrälle kilometrejä jos kaasusta tehdään sähköä sähköautoille, tai plug in hybrideille, verrattuna siihen että kaasu pantaisiin autojen tankkiin ja käytettäisiin autojen polttomoottoreissa. Keskimääräinen auto USA:ssa kulkee gallonalla 30 mailia, ja se maksaa nykyhinnoilla 3,91 taalaa. Jos auto on maakaasuauto, saman matkan hinnaksi tulee 2,51 taalaa, mutta sähköllä kuljettuna saman matkan hinnaksi tulee vain 73 senttiä.

Obama on eilen luvannut, että hän pitää vaalien alla antamansa lupaukset ilmastopäästöjen vähentämisestä ja fiksumman energiatekniikan edistämisestä. Hän on sanonut, että ”viivyttely ei ole vaihtoehto”, ja luvannut ”uutta lukua Amerikan ilmastonmuutosjohtajuudessa”. Obama esiintyi videolla Schwarzeneggerin johtamassa tilaisuudessa. Toivotaan, että sana pitää.

Ruotsin energiaministeriön tiistaina julkaisema raportti sanoo, että joukolla ”järkeviä” ja ”kannattavia” toimia Ruotsi voi säästää energiaa yli 50 % EU:n asettamia energiansäästötavoitteita enemmän. Olisipas mukavaa, jos Suomessakin ministeriöt joskus haluaisivat ylittää eikä alittaa EU:n ilmastotavoitteita.