Ilmastonsuojelu ja Casanova

Print PDF Email

Kolumni Voima-lehdessä 5.11.2007

EU:n isot pojat puhuvat nykyisin ilmastonsuojelusta EU:n ykköstehtävänä. Tämä olisi tosi hienoa, jos uusheränneet olisivat johdonmukaisia. Mutta ääni kellossa muuttuu heti, kun tulee kyse konkreettisista toimista.

Kun teollisuuslobbarit lähtevät liikkeelle, ilmastonsuojeluvalat osoittautuvat yhtä luotettaviksi kuin Casanovan lemmenluritukset. Viimeksi tämä nähtiin autojen päästörajoissa.

Liikenne aiheuttaa EU:n hiilidioksidipäästöistä noin neljäsosan ja mikä pahinta, peltilehmien päästöt ovat nopeassa kasvussa.

Vuonna 1998 Euroopan autoteollisuus lupasi vapaaehtoisella sopimuksella, että vuoteen 2008 mennessä uusien autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö alennetaan 140 grammaan kilometriltä, eli bensan kulutus painetaan vajaaseen 6 litraan sadalla. Vuoden 2012 tavoitteena on pidetty päästöä 120 g/km, eli noin 5 bensalitraa sadalla.

Nyt uusien autojen keskipäästö on 160 g/km, eli on ilmeistä, että autoteollisuus ei pidä lupaustaan. Sellaisia autoja osataan kyllä valmistaa, jotka alittavat 120 g/km. Mutta firmat myyvät mieluummin bensarohmuja urheiluautoja ja maastureita.

Komissio valmistelee sitovia päästörajoja. Komission väännössä teollisuuskomissaari Verheugen sai vesitettyä vuoden 2012 päästörajan 130 grammaan/km. Komissio ilmoitti, että 10 g/km vähennys delegoidaan öljy-yhtiöille.

Vähäpäästöisempien polttoaineiden ja energiapihimpien jalostamojen kehittäminen on hyvä asia. Mutta ei se saisi lykätä bensapihien autonmoottorien kehitystä.

Parlamentti äänesti lokakuussa asiasta. Konservatiivien ja liberaalien muodostama enemmistö vesitti komission linjan vielä entisestäänkin. Sitovien päästörajojen voimaantulo lykättiin vuoteen 2015. Päästörajaksi tuli 125 g/km siten, että osa päästövähennyksestä delegoidaan öljy-yhtiöille.

Miten tässä näin kävi? Eivätkö kaikki puoleet pidä ilmastonsuojelua ykkösasiana? No, kun teollisuuslobbarit tarpeeksi monista maista, tarpeeksi monilla kielillä, organisoivat itkukuoron, että nyt meiltä viedään viimeisetkin siemenperunat, valitettavan moni poliitikko uskoo, erityisesti oikeistossa ja keskustassa.

Avainsanat: autoteollisuus, CO2-päästöt, ilmastonsuojelu, lobbaus