Paljonko mainos saa huijata?

Print PDF Email

Kolumni Voimassa 4.4.2005

Saako mainoksissa luvata, että tätä syömällä/ juomalla estät sydäntaudit ja syövän, lisäksi laihdut ja kirkastat älysi?

EU:n komission mielestä ei saa. Komissio on ehdottanut direktiiviä, jonka perusajatus tuntuu itsestäänselvyydeltä: mainoksissa ei saa väittää, ei edes epäsuorasti, sellaista, mitä ei pystytä tutkimuksin näyttämään toteen. Lisäksi kiellettäisiin kokonaan laihdutuslupaukset ja psykologiset väitteet, kuten se, että tätä syömällä saavutat mielenrauhan.

Minusta on suoraan sanoen kummallista, että tällaista lakia ei ole säädetty jo ajat sitten.

Kesällä Suomen kaupunkien katuvarsia koristi mainos, jossa Spidermanin näköinen hahmo mainosti perunalastuja, joissa on "25 % vähemmän rasvaa". Normaalien perunalastujen painosta kolmannes on rasvaa eli 250 gramman sipsipussissa on rasvaa kymmenen voinapillista. Jos tästä otetaan neljäsosa pois, onko se muka vähän? Atleettivartalon hankkimiseen on helpompiakin tapoja, sanon minä.

Vähän myöhemmin katuvierille ilmestyi mainoksia, jotka julistivat "nälkä lähtee terveellisesti juomalla". Uteliaana tutkin ihmejuoman tuoteselosteen. Sen mukaan pullo sisälsi kuitua, joka antaa kylläisyyden tunteen ja sen lisäksi vain vettä, sokeria, väri- ja aromiaineita. Tosi terveellistä! Mutta mainos vihjaa, että jos laihdutat ja nälkä piinaa, tässä terveellinen nälän karkotin.

Komission ehdotus kieltäisi mainostamana terveellisenä mitään, jossa on rasvaa tai sokeria yli tietyn rajan.

Kuten arvata saattaa, teollisuus lobbaa raivokkaasti vastaan. Ikävä kyllä, näyttää siltä, että hyvällä menestyksellä. Maaliskuun puolivälin tienoilla Euroopan parlamentin teollisuusvaliokunta ehdotti direktiivin keskeisimpien artiklojen poistamista. Varsinaisen päätösehdotuksen täysistunnolle laatii ympäristö- ja kansanterveysvaliokunta. Mutta päätellen konservatiivi- ja liberaaliryhmien tekemistä ehdotuksista esitys tulee parlamentissa vesittymään pahasti.

Näköjään konservatiivien ja liberaalien mielestä markkinoiden vapaus on vapautta huijata. Minusta markkinoiden vapautta olisi pikemminkin se, että kuluttaja tietää, mitä ostaa.

Avainsanat: mainonta