EU:n edistettävä terveellisen ruoan markkinointia

Print PDF Email

– kuluttajaliike ja EU voivat toimia vastapainona miljardien mainoskampanjoille

Vuonna 2002 mainontaan käytettiin maailmassa 444 miljardia dollaria. Huolestuttavinta on, että mainontaa suunnataan yhä enemmän lapsille ja nuorille. Esimerkiksi Yhdysvalloissa lapsille suunnattuja televisiomainoksia esitetään vuosittain 40 000, kaksi kertaa niin paljon kuin vuonna 1970. Noin puolet lapsille suunnatuista mainoksista tuputtaa roskaruokaa, epäterveellistä juotavaa sekä makeisia. Hassi puhuu vihreiden EU-vaaliohjelmasta Kuluttajaliiton vaalipaneelissa Joensuun Carelicum-talossa ti 23.3. klo 18-20.

Hassi on huolestunut epäterveellisen ruoan ylitarjonnasta ja siitä, että tulee yhä vaikeammaksi valita ateriakseen terveellistä vaihtoehtoa, silloin kun ei ole mahdollista valmistaa ateriaa alusta loppuun itse kotona. Lihavuudesta on tullut maailmanlaajuinen ja kallis terveysongelma. Niin sanottu aikuistyypin diabetes on yleistymässä räjähdysmäisesti. Ennustetaan, että ylipaino tappaa kohta teollistuneissa maissa enemmän ihmisiä kuin tupakka.

Kulutustapojen terveysvaikutukset tulisi Hassin mielestä kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Roskaruokaan, jossa on paljon kaloreita mutta vähän vitamiineja ja muita terveysaineita, voitaisiin kiinnittää vastaavanlaiset varoitukset kuin savukerasioihin. Hassi näkee kuluttajaliikkeellä ja EU:lla olevan mahdollisuuden vaikuttaa kulutustrendeihin myös mainonnan keinoin toteutettavilla kampanjoilla ja tiedottamalla tuotanto-olosuhteista sekä eri valintojen vaikutuksista terveyteen ja ympäristöön. Lisäksi Hassi vaatii julkiselta sektorilta tukea luomu- ja paikalliselle tuotannolle sekä reilun kaupan tuotteille.

– Luomutuotteita tulisi suosia ainakin päiväkotien ja koulujen ruokalistoilla sekä välipalavaihtoehtoina. Jos terveellisen ruokailun esimerkkiä ei anneta kotona tai koulussa, ovat lapset ja aikuiset alttiita valitsemaan epäterveellisiä massatuotteita, joita markkinoidaan valtavilla summilla, toteaa Hassi. Suosimalla lähiruokaa kunnat edistävät myös oman paikkakunnan ja lähiseudun työllisyyttä.

Euroopan vihreällä puolueella on parhaillaan meneillä ruokaturvallisuuskampanja. Kampanjan tavoitteena on kiinnittää huomiota ruokatuotannon eri puoliin: tehotuotannon vaikutuksiin ihmisten ja eläinten terveyteen, reiluun kauppaan, ruoan kuljetuksiin ja geenimuunteluun. – Kampanjassa nostetaan esiin ruoan turvallisuus, tehotuotannon vaikutus eläinten hyvinvointiin ja ruoan laatuun. Erilaisten alueellisten ruokakulttuurien säilyttäminen ja paikallistuotannon elinehtojen turvaaminen ovat tärkeitä tavoitteita vihreille, sanoo Hassi.

Lisää tietoa aiheesta näistä osoitteista:
Euroopan vihreiden ruokakampanja »